۱۳۹۸/۰۶/۱۶
۱۱:۱۰ ق٫ظ

شماره ۱۳۰ فصلنامه عربی «الثقافة ‌الاسلامیه» با بخشی به نام پرونده ویژه عاشورا از سوی رایزنی فرهنگی ایران در سوریه منتشر شد.

نشریه ایران در سوریه رنگ محرم گرفت

به گزارش الأمه:

به مناسبت فرارسیدن دهه نخست محرم و حماسه جاویدان حسینی، شماره ۱۳۰ فصلنامه «الثقافة ‌الاسلامیه» ویژه تابستان ۱۳۹۸/ ۲۰۱۹ با ۱۷ مقاله در ۲۲۰ صفحه از سوی رایزنی فرهنگی ایران در سوریه منتشر شد.

این مجله علاوه بر مقالات معمول، با موضوعات متنوع پرونده ویژه عاشورا با عنوان «الحسین(ع)؛ شهید الانسانیة: حسین(ع)؛ شهید انسانیت» شامل مقالات و مطالب فکری و ادبی درباره نهضت حسینی را نیز در خود جای داده است.

مقالات این شماره شامل «از انقلاب امام حسین(ع) تا مقاومت»، «معانی شریف نهضت حسینی»، «روز حسرت و انتخاب سخت»، «تأملی در شعار کل یوم عاشوراء و کل ارض کربلاء»، «نماد و تأویل در نص قرآنی، سوریه یوسف به عنوان نمونه»، «تمدن اسلامی معاصر و مسئله دمکراسی»، «تسامح اسلام در عبادات و معاملات» و «مقام معرفت در نهج‌البلاغه» است.

ابوالفضل صالحی‌نیا، رایزن فرهنگی ایران، در مقدمه فصلنامه با عنوان «عاشورا؛ حماسه بزرگ انسانی» نوشته است: این شماره از الثقافة الاسلامیه در ایام عاشورای حسینی صادر می‌شود. حادثه‌ای که همانند سایر حوادث مملو از کشتار و اسارت، گذرا باقی نماند بلکه همچون موجودی زنده به ما رسیده است، انگار در گذر تاریخ در هر زمان و هر مکانی با وجدان انسان زندگی می‌کند و الهام‌بخش او در فداکاری و ایثار در راه رسیدن به عدالت، کرامت و اصلاح جامعه است.

در ادامه آمده است: عاشورا صرفاً عنوانی در کتاب تاریخ نماند و نخواهد ماند و اهمیت آن فقط به دلیل ارتباطش با خاندان پیامبر اکرم(ص) نیست، بلکه مدرسه‌ای برای تربیت مصلحین و مجاهدین در راه حق و عدالت در طول تاریخ تا زمان حاضر شده است و انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) بر مبنای همین فکر پیروز شد. ملت ایران به رهبری امام خمینی(ره) در مسیر امام حسین(ع) در فداکاری و قربانی دادن برای دفاع از حق و انسان و ارزش‌های اسلامی قیام کرد و بدین ترتیب مهم‌ترین رویداد سیاسی دهه هفتاد قرن گذشته میلادی را با شعارهای عاشورایی رقم زد.

رایزن فرهنگی ایران در بخش دیگری از یادداشت خود آورده است: مطالعه واقعه کربلا و حادثه عاشورا فقط یک مطالعه تاریخی نیست، بلکه مطالعه اندیشه و موضعی است که از آن روش و منش را الهام می‌گیریم و بر مبنای آن زندگی فردی و اجتماعی خود را سامان می‌دهیم و سیاست خودمان را در رفتار با دوست و دشمن براساس آن ترسیم می‌کنیم.

 

منبع: ایکنا