۱۳۹۷/۱۲/۲۵
۹:۵۲ ق٫ظ

ادبیات معاصر ایران در پنلی در ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب استانبول توسط رئیس بخش ادبیات فارسی دانشگاه استانبول و وابسته فرهنگی سرکنسولگری ایران در این شهر مورد بررسی قرار گرفت.

نشست «ادبیات معاصر ایران» در ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب استانبول

به گزارش الأمه:

 پروفسور علی گوزل یوز، استاد و رئیس بخش ادبیات فارسی دانشگاه «استانبول» در نشست «ادبیات امروز ایران» در چارچوب ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب استانبول با اشاره به تاریخ و سبک‌های گوناگون شعر ایران و آثار شعرای مطرح این کشور گفت: موضوعات جدید در شعر ایران پس از دوره مشروطیت در این کشور مطرح شد.

وی ادامه داد: پس از جنگ جهانی اول، نویسندگانی مانند محمدعلی جمال‌زاده در کتاب "یکی بود یکی نبود" به اهمیت ایجاد تحول در ادبیات تأکید کردند. پس از جنگ جهانی اول شعرایی مانند بهار بیشتر بر تحول شعر تأکید داشتند.

گوزل یوز با بیان این‌که نوگرایی در شعر ایران با نیما یوشیج وارد مسیر جدیدی شد، گفت: یوشیج با تغییر قالب‌های کلاسیک اشعار ادبیات فارسی، خدمات زیادی انجام داد.

این استاد ادبیات فارسی سپس با خواندن اشعاری از شعرای معروف ایران به وجه تمایز اشعار کلاسیک و نو پرداخت.

کورش مقتدری، وابسته فرهنگی سرکنسولگری ایران در استانبول نیز درباره ادوار مختلف داستان و رمان ادبیات معاصر این کشور اظهار داشت: ادبیات معاصر از اواخر دوره قاجار آغاز شده و تا امروز ادامه دارد.

وی همچنین به ادبیات دوره «دفاع مقدس» پرداخت و در ارتباط با جایگاه زنان در ادبیات فارسی گفت: شمار زنان ادیب نیم قرن پیش کمتر از زمان حال بود. اکنون این شمار رو به افزایش است.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب استانبول تا 17 مارس جاری در محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی استانبول «‌CNR» دایر خواهد بود.

 

منبع: تسنیم