۱۳۹۷/۰۴/۲۷
۲:۵۳ ب٫ظ

اولین نشست ستاد ایرانی مستقر درعراق برای هماهنگی پیرامون اربعین 97 بعد از ظهر پنجشنبه 21/4/97 یعنی قریب به 4 ماه قبل از موسم اربعین حسینی در کنسولگری کشورمان در شهر مقدس کربلای معلا به ریاست آقای  مسجدی سفیر ج.ا.ایران در عراق برگزار شد.

نشست اعضای ستاد اربعین عراق

به گزارش الأمه به نقل از رایزنی فرهنگی بغداد:

در این نشست که نهادهای ایرانی ذیربط با اربعین حسینی در عراق حضور داشتند، درباره هماهنگی های لازم همانند سنوات گذشته با ستاد عراقی برای برگزاری هرچه باشکوه تر اربعین 97 بحث و تبادل نظر شد.

در ابتدای سفیر کشورمان در عراق گفت : اربعین سال گذشته اربعین بدون حاشیه ای را نسبت به سال های قبل داشتیم و این کار به نتیجه نمی رسید مگر با همکاری و همیاری تمامی نهادها و دستگاه های فعال و گروه ها و ادارات کشور.

مسجدی در ادامه یاد آور شد در موسم اربعین حسینی علاوه بر زوار ایرانی جمع کثیری از زائرین دیگر کشورها وارد ایران شده و از جمهوری اسلامی ایران به عراق سفر می کنند که این مساله خود باعث حساسیت هایی می شود و لازم است کلیه فعالیت ها بر اساس قواعد و قوانین موجود در دو کشور ایران و عراق صورت گیرد چرا که تجربه سنوات اخیر در همکاری ها و هماهنگی های ستادهای ایرانی و عراقی اربعین باعث شده است که روند حرکت و انتقال زائران ایرانی از مرزها تا کربلای معلی و بازگشت آنها به کشور در ایام اربعین حسینی به صورت روان صورت گیرد.

در ادامه هریک از کمیته ای اسکان و تغذیه ، امنیت ، فرهنگی و همچنین مسئولین قرارگاه های 5 گانه ( قرارگاه های شلمچه  ،چذبه ، مهران ، سامراء و کاظمین ) گزارشی از مجموعه فعالیت های خود در سال گذشته و همچنین اقدامات عملی و برنامه های قابل اجرای اربعین سال جاری ارئه کردند.

در کمیته اسکان و تغدیه که متولی آن ستاد بازسازی عتبات و عالیات کشور است افزایش برنامه های اجرایی و همچنین توسعه اماکن اقامتی و موکب ها ذکر گردید .

در حوزه امنیتی نیز کمیته امنیت 7 بخش امنیتی متناسب با قرارگاه ها شکل داده و چند اتاق عملیاتی مشترک با طرف عراقی راه اندازی نموده است و سند یادداشت تفاهمی را برای تامین امنیت زائرین دو کشور مشخص و مسئولین مربوطه دو کشور امضا نمودند.

در حوزه فرهنگی نیز کمیته فرهنگی پس از تصویب و تایید ساختار شورای سیاستگزاری اربعین حسینی 9 کمیته در بخش های مختلف به همراه 26 کارگروه پس از اربعین سال 96 اقدام به برنامه ریزی های فرهنگی نموده و دستگاه های فعال فرهنگی داخل کشور همکاری های لازم را دارند .افزایش تعداد مبلغان ، آموزش و توجیه عمومی زائرین  ، مسئولین گروه ها و کاروان ها ، سخنرانان و مداحان ، تشکر و قدردانی از موکب داران عراقی ، چاپ کتب راهنمایی زائرین خاص موسم اربعین حسینی ، ساخت بیش از 12 موشن گرافی و برنامه های آموزشی تلویزیونی برای توجیه زائرین از جمله فعالیت های این ستاد فرهنگی است.  
در این نشست ستاد فرهنگی اربعین 97 که مربوط به دستگاه ها و دوائر مختلف ایران بود آقای عقیل الطریحی استاندار کربلا به عنوان میهمان  ویژه و آقای حسین پناهی آذر معاون ایرانیان و امور مجلس وزیر امورخارجه کشورمان نیز حضور داشتند.
استاندار کربلا بر ضرورت ایجاد ساز و کارهای مناسب برای رسیدگی سریع به حل مشکلات احتمالی زائران ایرانی در ایام اربعین تاکید کرد و از آمادگی دستگاه های مختلف اجرایی و خدماتی استان کربلا برای همکاری در این زمینه خبر داد.
وی گفت : « درخواست ما از تمامی فعالان در عرصه اربعین رعایت موازین قانونی و هماهنگی با دولت عراق باشد تا ما نیز بتوانیم در این حماسه بزرگ خدمات مفیدی به زائرین اربعین حسینی ارائه نماییم.»
معاون ایرانیان و امور مجلس وزیر امور خارجه نیز گفت : « درجلسات متعدد با مسئولین عراقی در تهران هماهنگی های لازم جهت صدور روادید برای زائرین و برخی دستگاه های فعال صورت گرفت که یکی ازمباحث مهم جلوگیری از صدور ویزای جعلی بوده است و برای این مسئله با ارائه سازوکاری با توجه به  قوانین مربوط به دو کشور معین گردیده است .