۱۳۹۸/۰۶/۲۱
۱۱:۳۲ ق٫ظ

همزمان با فرا رسيدن ماه محرم الحرام و ايام عزاداري سرور و سالار شهيدان، حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و ياران با وفايش، چهارمین نشست فرهنگی با موضوع "کربلا مشعله مقاومت وراهنمای آزادگان" با حضور شخصیتهای، مذهبی، علمی، دانشگاهی وفرهنگی در مرکز فرهنگی لاذقیه برگزار شد.

نشست فرهنگی با موضوع “کربلا مشعله مقاومت وراهنمای آزادگان”در مرکز فرهنگی لاذقیه “

به گزارش الأمه:

ابتدا تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط شیخ مازن غزال قرائت شد. سپس وابسته فرهنگی کشورمان ضمن تسلیت شهادت امام حسین علیه السلام به تشریح مختصری از سیره زندگی امام حسین(ع) در آن زمان پرداخت و بیان داشت: نام حسین علیه السلام نشانه و علامتی است برای تمامی آزادگان از شرق تا غرب.

آقای حسینی خاطرنشان کرد: درآن دوره جامعه اسلامی تحت تأثیر فساد بزرگی که در هرم قدرت سیاسی و در کاخ یزید رواج پیداکرده بود به سر می برد، جایی که ارزشهای معنوی از بین رفته بود؛ رهبران سیاسی مفاهیم اخلاقی را رها کرده بودند و به مظاهر و داشتن زندگی مجلل می اندیشیدند.

ایشان همچنین بیان داشت: در شخصیت باشکوه و بزرگوار امام حسین (ع) جنبه های درخشان بسیاری زیادی به چشم می خورد، اما برجسته ترین آن، دو جنبه مهم بود: اول جهاد و شهادت و دیگری معنویت و عرفان که به ویژه در دعای عرفه نمایان می شود.

وی در ادمه افزود: اگر چه واقعه کربلا تنها در یک نصف روز و بر اساس برخی روایت ها تا دو روز  طول کشیده است اما همچنان زنده و حماسه ساز راه تمامی آزادی خواهان، مستضعفین و انقلابیون است که در مقابله با مستکبرین ایستاده اند.

سخنران بعدی این مراسم حجت الاسلام و المسلمین سید "ایمن زیتون" امام جماعت مسجد رسول اعظم(ص) لاذقیه بود. وی اظهار داشت: همه باید در مورد این انقلاب بزرگ که در نوع خود بی سابقه است با تأمل و اندیشه بیشتری بنگرند.

ایشان خاطرنشان کرد: برخی از نویسندگان می گویند امام حسین از خیانت اهل کوفه شگفت زده و متعجب شد. حال آنکه امام حسین از خیلی وقت ها می دانست چه سرنوشتی برای او و اهل البیتش در کربلا رقم خورده است.

امام جماعت مسجد رسول اعظم(ص) بیان کرد: قیام امام حسین (ع) تنها برای اصلاح امور امت اسلامی در برابر ظلم و ستم بود و این حرکت برای امر شخصی صورت نگرفت و هدف امام حسین برای تمامی همراهان و یارانش کاملا روشن و با صراحت به همه آنها اعلام کرده بود که می خواهد بر علیه باطل قیام کند و پایان کار شهادت است و تمامی کسانی که با امام بوده این را پذیرفتند. 

 ایشان در ادامه اظهار داشت: انقلاب امام حسین فراتر از یک مذهب، یک طائفه و یک قوم بود. زیرا وقتی ما نگاه می کنیم می بینم کسانی که با او در این قیام شرکت کردند از مسیحی، ترک و آفریقایی با او همراه بوده اند و همه می دانست سرانجام این کار چیست.

سید ایمن زیتون به وجود پدیده یزید و تکرار آن در شکل داعش، جبهه النصره و تکفری ها  که از سوی قدرت های بزرگی که دم از دموکراسی و مردم سالار می زنند و از آنها حمایت کردند اشاره کرد و گفت: آنها سرهای زن ها و کودکان را می برند و می گویند الله اکبر.... همان طور که در زمان یزید انجام شد پس می بایست ما مراسم شهادت ابی عبدالله الحسین زنده نگه داریم تا نسل های بعدی ما بیاموزند و بدانند چگونه حماسه کربلا رقم خورد و چطور باید در برابر قدرت ظالم ایستاد.  

بخش دیگر این نشست به اشعار شاعر اهل البیت(ع) آقای "اياد موسى" در رثای امام حسین (ع) و همچنین ابیاتی در مدح سید مقاومت سید حسن نصرالله، اختصاص یافت. 

آخرین سخنرانی این مراسم را آقای دکتر "راجي انور هيفا" نویسنده و پژوهشگر مشهور سوریه که کتاب های بسیاری در خصوص اهل البیت علیهم السلام و همچنین کتاب "فاجعه كربلاء في الضمير العالمي الحديث" ( فاجعه کربلا در وجدان، جهانی مدرن) که اخیرا تالیف کرده است برعهده داشت.

موضوع بحث آقای دکترهیفا، پیرامون کتاب "فاجعة كربلاء في الضمير العالمي الحديث" بود.

 وی به درستی و به زیبایی تمام به بیان نکات بسیار ظریف و قابل تاملی درباره واقعه عاشورا پرداخت و گفت: "عاشورا" تنها یک کلمه نیست؛ بلکه راه و روش درست زندگی کردن و رسیدن به کمال انسانیت را به همگان می آموزد.

سپس دکتر هیفا به بسیاری از روشنفکران، محققان و نویسندگانی که حماسه حسینی را مطالعه کرده اند اشاره کرد و افزود: متفکر فرانسوی " روژه گارودی " در خصوص امام حسین (ع) می گوید:"حسین با ارزش ترین دارایی را برای بالاترین مفاهیم موجود یعنی ایمان و انسانیت ارائه کرده است".

وی افزود: "جبران خلیل جبران" روشنفکر و نویسنده لبنانی درکتاب خود می نویسد:"من مردی مثل حسین را پیدا نکردم زیرا تنها با خون او بود که شکوه و عظمت بشریت نوشته شد؛ حسین مصباح درخشان برای همه ادیان است." گاندی می گوید: "امام حسین معیار حقیقت است و من از حسین آموختم كه چگونه می توان در عین مظلومیت، پیروز میدان بود."

مولف کتاب "فاجعة كربلاء في الضمير العالمي الحديث"در ادامه صحبت های خود گفت: یاران حسین (ع) از گروههای مختلفی اعم از زن و مرد، کودک و پیر، سیاه و سفید، عرب و عجم، مسلمان و مسیحی تشکیل شده بودند و به دلیل اهداف والای این قیام و فاجعه عاشورا، ابعاد کامل و جامعی در کل هستی و اذعان اندیشمندان و روشنفکران شرق و غرب به جا گذاشته اند.

وی خاطرنشان کرد: نویسندگان و روشنفکران مسیحی درمقایسه با بسیاری از متفکران و نویسندگان مسلمان، جرات بیشتری برای ارائه ابعاد حماسه کربلا داشتند.

دکتر هیفا در پایان سخنان خود اظهار داشت: در جمع بندی این کتاب ( فاجعه کربلا در وجدان، جهانی مدرن) نویسنده به این نتیجه رسیده است که انقلاب امام حسین(ع)، انقلاب قرآن در برابر استبداد و ظلم است. زیرا می توانیم شاهد تاثیرات این انقلاب بر پیروان همه مذاهب، حتی ایزدی ها و هندوها باشیم.

 

منبع: رایزنی فرهنگی ایران دمشق