۱۳۹۷/۰۳/۱۹
۵:۱۵ ب٫ظ

زنان عراقی شاهد مشکلات بسیاری در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و روانی بوده‌اند. اما زنان عراقی در حد توان خود با این مشکلات روبرو شده‌اند و با تاکید بر جایگاه خود در راه، حل این معضلات گام برداشته‌اند.

نقش زنان عراقی در سازندگی کشورشان

عراق یکی از کشورهایی است که در طول تاریخ شاهد پستی و بلندی‌های فراوانی بوده است. تمدن سومری‌ها، اکدی‌ها و آشوری‌ها نخستین تمدن‌های باستانی عراق بوده‌اند که قدمتشان به چند هزار سال پیش از میلاد باز می‌گردد. در دوران پیش از اسلام، عراق کنونی جزئی از ایران بود و پس از اسلام عراق مرکز حکومت دازمدت خلافت عباسی بود که با تلاش ایرانیان تاسیس شد و درخشانترین دوره اسلامی شد.

این کشور پس از حمله آمریکا شاهد نابسامانی‌ها و مشکلات فراوانی بوده است و امروز می‌کوشد تا رفته رفته نواقص را از میان بردارد و عراقی سرافراز را بسازد. در همین راستا سایت خبری میدل ایست آن لاین، با درج مطلبی در این زمینه به نقش زن در ساختن آینده بهتر عراق اشاره کرده است.

این مطلب که توسط دکتر ابراهیم خلیل العلاف نوشته شده است، آمده؛ زن عراقی در میان سال‌های 1921 تا 2003 نه تنها منزوی و دور از جامعه نبوده است که از نقش فعالی در زمینه سازندگی و آبادانی عراق برخوردار بوده.

نویسنده مقاله به مشکلات زنان عراقی اشاره می‌کند و در این زمینه می‌گوید که زنان عراقی شاهد مشکلات بسیاری در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و روانی بوده‌اند. اما زنان عراقی در حد توان خود با این مشکلات روبرو شده‌اند و با تاکید بر جایگاه خود در راه، حل این معضلات گام برداشته‌اند.

خلیل العلاف در ادامه به حضور زنان عراقی در عرصههای مختلف اجتماعی اشاره می کند و می گوید، زنان عراقی علی رقم تمام این مشکلات مختلف توانستند در پزشکی، قضاوت، تدریس و فرهنگ و ادبیات به خوبی حضور پیدا کنند و در راه آبادانی این کشور با مردان همگام باشند.

در پایان نیز نویسنده مقاله به تلاشها و فعالیتهای زنان عراقی اشاره می کند و نمونه های در این زمینه ذکر می کند. تاسیس جمعیت هلال احمر عراق یکی از این موارد می باشد که زنان عراقی در تاسیس آن نقش بسزایی را ایفا کردند. بخش ویژه زنان جمعیت هلا احمر عراق در سال 1933در این کشور تاسیس شده است. همچنین انجمن زنان عراق که در زمینه های فرهنگی و اجتماعی فعالیت داشته است نمونه دیگری از این حضور و تلاش زنان برای ساختن عراق بهتر بوده است. این انجمن در سال 1945 تاسیس و پایه گذاری شد.

 

زمان انتشار : 1391-01-31