۱۳۹۷/۰۴/۱۳
۱۱:۱۳ ق٫ظ

یک نمایشگاه در ژنو از سیاسی سازی حج و عمره و نقض حقوق مسلمانان در عربستان پرده برداشت.

نمایشگاهی که سیاسی سازی حج را افشا کرد

به گزارش الأمه به نقل از شبستان:

 هیئت بین المللی نظارت بر مدیریت عربستان سعودی، نمایشگاهی را در میدان مقر سازمان ملل در ژنو سوئیس با هدف برجسته کردن اقدامات عربستان در سیاسی سازی اماکن مقدس دینی و نقض متعدد آن برگزار کرد. این نمایشگاه که نخستین نمایشگاه در نوع خود است، شامل ماکتی از کعبه است که با سیم های خاردار احاطه شده است و بیانگر محدودیت هایی است که عربستان در مدیریت آن برای احساسات دینی و مذهبی اعمال می کند.

 

این نمایشگاه که با استقبال شخصیت های حقوقی و مردم عادی رو به رو بود، در حاشیه نشست شورای حقوق بشر متعلق به سازمان ملل متحد با شمار 38 انجام گرفت.

 

این نمایشگاه به تداوم نقض ها و محدودیت ها اعمالی مقامات عربستان در مدیریت اماکن مقدس اسلامی در این کشور ماننده  سوء استفاده عربستان از ویزاهای حج و عمره، اخراج زایران، آماده سازی و برنامه ریزی برای محرومیت کشورهای اسلامی از حج در موسم آینده، اخاذی سیاسی با استفاده از احساسات مقدس به عنوان فشار سیاسی توجه دارد.

 

این نمایشگاه همچنین به سوء استفاده عربستان از ویزاهای حج و عمره برای تحکیم اهداف و خواسته های سیاسی خود و خرید نارضایتی سیاستمداران و اصحاب رسانه مسلمان با اعطای ویزای رایگان و غیرقانونی حج و عمره به منظور حمایت از تصمیم های سیاسی عربستان اشاره دارد.

 

استفاده عربستان از احساسات اسلامی ویژه حج به عنوان اهرم سیاسی برای فشار بر تعدادی از دولتها به منظور باج خواهی و اخاذی سیاسی انجام می گیرد؛ از سوی دیگر، عربستان در توسعه مکه مکرمه برای گنجاندن تعداد زیادی حاجی شکست خورده است و همین امر باعث محور آثار این شهر و تخریب اماکن باستانی و قدیمی شده است.

 

پیش از این، هیئت بین المللی نظارت بر مدیریت عربستان سعودی بارها اعلام کرد که ناکامی عربستان در مدیریت حج، مستلزم بیداری اسلامی واقعی است که بر راهنمایی  ارشاد عربستان برای چگونگی توسعه عملکرد آن برای خدمت به میلیونها مسلمان که قصد مشاعر اسلامی را دارند، تاکید دارد.  

 

هیئت بین المللی نظارت بر مدیریت عربستان سعودی با آغاز سال 2018 میلادی باهدف فشار برای تضمین مدیریت خود عربستان در مشاعر مقدس و حفظ  اماکن تاریخی اسلامی و جلوگیری از سیاسی سازی حج و عمره تاسیس شد.