۱۳۹۷/۰۲/۱۴
۸:۴۷ ق٫ظ

«خانه سیاه» مشکلات زنان، فشارها و رنج‌های زن فلسطینی و عراقی را دربرمی‌گیرد. مصائبی که در اثر اشغال و از بین رفتن حقوق انسانی در این دو سرزمین بر زنان تحمیل شده است.

نمایش خانه سیاه از زنان فلسطینی و عراقی حمایت می‌کند

«خانه سیاه» در لبنان به نمایش گذاشته شد.

به نقل از سایت البوابه، نمایشنامه «خانه سیاه» این روزها در تماشاخانه اونیسکوی لبنان بر روی پرده است.

قاسم استانبولی کارگردان و بازیگر این کار هنری می‌باشد. نمایش مذکور زیر نظر وزارت فرهنگ لبنان تهیه و برای مدارس و دانشگاه‌های این کشور به نمایش گذاشته شده است. نمایشنامه‌ این کار هنری براساس «خانه بیرناردا آلبا» کاری از لورکا نویسنده اسپانیایی نوشته شده است.

لورکا نمایشنامه «خانه بیرناردا آلبا» را در شرایط سخت دیکتاتوری و روزهای خفقان به رشته تحریر درآورده بود. این نمایشنامه از دید بسیاری از منتقدان ادبی عرصه تئاتر و هنر بهترین نمایشنامه نوشته شده با موضوع زن می‌باشد.

«خانه سیاه» مشکلات زنان، فشارها و رنج‌های زن فلسطینی و عراقی را دربرمی‌گیرد. مصائبی که در اثر اشغال و از بین رفتن حقوق انسانی در این دو سرزمین بر زنان تحمیل شده است.

در این نمایش، پنج زن در جستجوی آزادی و رهایی از ستم تلاش می‌کنند تا بتوانند در حد خود تغییراتی را انجام بدهند و به آزادی دست پیدا کنند.

کارگردان این کار، قاسم استانبولی درمورد انتخاب موضوع زن برای کار اخیر خود این گونه توضیح داد که امروز ما باید به زن کمک کنیم و مانند مانعی مقابل از بین رفتن حقوق او بایستیم. باید با تمام توان خود و با استفاده از همه ابزاری که در دسترس داریم علیه اشغال و ستم بکوشیم.

شایان ذکر است که از این کارگردان عرصه تئاتر، پیش از این نیز کارهای دیگری با موضوع زنان انجام شده است. «زنان بی‌هویت»، «حاشیه‌ها» و «دادگاه مردم» نام دیگر کارهای قاسم استانبولی با موضوع زن است.

تئاتر «بلند شو بابا» نیز کار دیگری از استانبولی می‌باشد و موضوع آن حمایت از مردم مظلوم فلسطین است. «تجربه دیوار» و «زنقه زنقه» از موفق‌ترین کارهای این هنرمند بشمار می‌روند. 

زمان انتشار : 1391-02-30