۱۳۹۷/۰۹/۲۱
۳:۳۷ ب٫ظ

تصاویری از یک قرآن قدیمی به خط کوفی متعلق به اواسط قرن هشتم میلادی در نمایشگاه فرهنگی شهر تاشکند، پایتخت ازبکستان، در معرض دید بازدید‌کنندگان قرار گرفته است.

نمایش قرآن قدیمی به خط کوفی در نمایشگاه تاشکند

به گزارش الأمه:

 یک نشست بین‌المللی رسانه‌ای با موضوع «میراث فرهنگی ازبکستان در نمایشگاه‌های جهان» به همت اتحادیه ملی رسانه‌های دیجیتال ازبکستان و با همکاری مؤسسات داخلی و خارجی در شهر تاشکند، پایتخت این کشور، در حال برگزاری است.

در حاشیه این نشست، نمایشگاهی  در محل موزه دولتی تاریخ تیموریان افتتاح شد که در آن تصاویری از نسخه‌های نادر و قدیمی از جمله یک قرآن تاریخی متعلق به قرن هشتم میلادی در معرض دید عموم قرار گرفته است.

براساس این گزارش، از مهم‌ترین و بارزترین آثاری که در این نمایشگاه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته تصاویری از قرآن قدیمی به خط کوفی موسوم به «قرآن بزرگ لانغار» است که براساس اطلاعات به دست آمده در اواسط قرن هشتم میلادی بر روی پوست گوساله کتابت شده است.

۸۱ صفحه از این قرآن قدیمی در آکادمی علوم روسیه و ۱۶ صفحه از آن در تاشکند، شهر بخارا و روستای «کاتالانغار» در استان «قشقه دریا» ازبکستان نگهداری می‌شود.

نگاشته‌هایی درباره آثار ازبکستان در ۱۳ جلد، سلسله کتب «میراث فرهنگی ازبکستان در نمایشگاه‌های جهان» در ۱۰ جلد و تصاویری از نسخ خطی نادر همچون «دیوان الحسین»، «ظفرنامه»، «معراج نامه»، «بستان الطهارة» و «ملاحظات امیر تیمور» از دیگر آثاری است که در این نمایشگاه عرضه شده است.

 

منبع: ایکنا