۱۳۹۷/۰۸/۲۱
۶:۵۷ ب٫ظ

مجموعه‌ای ازکتاب‌های کمیاب درباره کشورهای منطقه خاورمیانه که به زبان‌های عربی، انگلیسی، فرانسوی وترکی منتشرشده‌اند، توسط انتشاراتی سعودی و با حضور گروهی از پژوهشگران و علاقمندان به کتاب‌های کمیاب به نمایش درآمد.

نمایش کتاب‌های کمیاب تاریخ منطقه در ریاض

به گزارش الأمه:

این نمایشگاه که اولین نمونه درنوع خود است، به همت انتشارات«دار العرب للنشر و التوزیع» در برنامه همایش‌های ماهیانه‌اش برپا می‌شود. این نمایشگاه به مدت یک هفته دایر خواهد بود.
این انتشارات مجموعه‌ای از کتاب‌های خطی را که جمع‌آوری یا منتشرکرده و شامل ۱۷۰ کتاب کمیاب در زمینه‌های مختلف علمی است عرضه کرده است. از جمله این کتاب‌ها چاپ اول و کمیاب سفرنامه نویسانی است که از جزیره عربی دیدن کرده‌اند یا کتاب‌هایی است که به کشور سعودی و پادشاهانش پرداخته‌اند.
نمایشگاه کار خود را یک هفته پس از روز جهانی میراث سمعی و بصری(معنوی) که هرسال در روز ۲۷ اکتبر برگزار می‌شود، شروع کرد.
از میان کتاب‌های کمیابی که با استقبال بازدیدکنندگان روبه رو شد، کتاب امین الریحانی است. این مورخ در کتابش که به زبان انگلیسی نوشته، تلاش کرده مملکت نوپا را به خواننده غربی معرفی کند. علاوه براین کتابی ۳۸۰ ساله درباره تاریخ کشورعثمانی نیز با اقبال مواجه شد. این کتاب نوشته ریچارد لوبینز است و تاریخ عثمانی را از زمان تأسیس تا زمان چاپ در سال۱۶۳۸ دربرمی‌گیرد.(کتاب شامل ۱۵۰۰ صفحه و چاپ سنگی است). همچنین در این نمایشگاه، یک شماره از نشریه «الهلال» مصری که در سال ۱۸۹۲ تأسیس شده بود توجه بازدیدکنندگان را جلب کرد. این شماره سخنان ملک عبدالعزیز آل سعود، ملک فاروق اول، ملک غازی اول، امیر عبدالله، سید هاشم الاتاسی و امیر عمر طوسون را در خود دارد.
مورخ و پژوهشگر و عضو سابق مجلس شورای سعودی دکتر محمد بن عبدالله آل زلفه، مدیر «انتشارات العرب» به الشرق الاوسط گفت، او چهار دهه است که دنبال جمع‌آوری کتاب‌های کمیاب است به خصوص از زمانی که سال ۱۹۷۵ برای ادامه تحصیل در رشته تاریخ معاصر در مقطع کارشناسی ارشد وارد دانشگاه کانزاس ایالات متحده شد.
او گفت، معتاد رفتن به کتابخانه مرکزی دانشگاه و جست‌وجوی همه کتاب‌هایی شده که می‌توان برای تهیه تحقیق درباره تاریخ نوین جزیره عرب از آن استفاده کرد از جمله اصل کتاب‌های مستشرقین و سفرنامه نویسان خارجی که به جزیره سفرکردند و درباره آن نوشتند. بیشتر این کتاب‌ها در مراحل اولیه از قرن هجدهم و نوزدهم و اوایل قرن بیستم‌اند. او یادآوری کرد که آنچه به این مناسبت در اینجا عرضه شده، ذره‌ای بسیار کوچک از اندک است که اکنون در کتابخانه مرکزفرهنگی و تمدنی«آل زلفه» دراستان احد رفیده در منطقه عسیر نگهداری می‌شود. هسته اصلی این کتابخانه چهار دهه پیش نهاده شد.

 

منبع: شرق الاوسط