۱۳۹۷/۰۲/۰۱
۱۲:۰۶ ب٫ظ

نویسنده باید نقاب را از روی مسائل و موضوعات پنهانی و پیچیده کنار بزند. جایگاه یک نویسنده نسبت به جهان باید مانند جایگاه یک منتقد باشد که با دقت به پیرامون خود نگاه می‌کند و پس از ارزیابی موشکافانه، به بیان زیبائی‌ها و زشتی‌هایی جامعه می‌پردازد.

نویسنده باید نقاب‌ها را کنار بزند

سایت سانا اخیرا مطلبی را برای معرفی بیانکا ماضیه، نویسنده‌ای از کشور سوریه اختصاص داده است و در آن ضمن گفتگو با این نویسنده زن، اندیشه‌ها و موضوعات ادبی‌ او را برای دوستداران ادب معرفی کرده است.

طبق این مصاحبه، بیانکا ماضیه معتقد است نویسندگی برای او یک نیاز فکری، هنری و زیبائی‌شناسانه است. او وظیفه نویسنده را نوشتن درمورد مسائل پنهایی می‌داند و در این زمینه می‌گوید: نویسنده باید نقاب را از روی مسائل و موضوعات پنهانی و پیچیده کنار بزند. جایگاه یک نویسنده نسبت به جهان باید مانند جایگاه یک منتقد باشد که با دقت به پیرامون خود نگاه می‌کند و پس از ارزیابی موشکافانه، به بیان زیبائی‌ها و زشتی‌هایی جامعه می‌پردازد.

این شخصیت ادبی نیز مانند بسیاری دیگر از نویسندگان و ادیبان جهان معتقد است که موضوع مانند یک جرقه کوچک به ذهن نویسنده متبادر می‌شود و نویسنده با استفاده از استعداد خود همین یک جرقه کوچک را به مطلبی درخورد توجه و ارزشمند تبدیل می‌کند.

ماضیه در ادامه گفتگوی خود با این سایت به موضوعات داستانی کتاب‌هایش نیز اشاره کرد و در این زمینه گفت: اکثر داستان‌های من برگرفته شده از حقایق پیرامون خود من است. البته طبیعی است که هر اثر ادبی با تخیل نیز درمی‌آمیزد تا محصول ادبی از بعد زیبایی بی‌بهره نماند. من هم موضوعات را از دیده‌ها و تجربه‌های زندگی خویش می‌گیرم و با اندیشه‌ها و اعتقاداتم درمی‌آمیزم.

این نویسنده در توضیح شیوه بیانی و ادبی خویش در آثارش این چنین گفت: من در کتاب‌هایم مشکل و یا بحرانی را روایت نمی‌کنم که به مرور در داستان بخواهم آن مشکل را بازگشایی کنم. در واقع نوشته‌های من به اعماق وجودی انسان‌ها فرو می‌رود و آن قسمت نهانی وجود افراد را، برای دیگران بیان می‌کند.

ماضیه گفت: من برای این می‌نویسم چون نوشتن مرا با مردم اطرافم در ارتباط قرار می‌دهد. من می‌نویسم تا جهانی زیباتر، درخشان‌تر و سرشار از موفقیت داشته باشیم.

«در خاطره»، «سلیمان الحلبی اولین عربی که با تهاجم غربی معاصر برخورد کرد» دو کتاب دیگر از این نویسنده هستند. وی همچنین تاکنون جوایز چندی را از آن خود کرده است که از میان آن‌ها می‌توان به جایزه سعاد الصباح در سال 1995 و در بخش ابداعات فکری اشاره کرد. 

 

زمان انتشار : 1391-03-01