۱۳۹۷/۰۲/۲۶
۹:۳۷ ب٫ظ

سمیح محسن با متهم کردن دولت فلسطین و مسئولین جبهه آزادی‌بخش در عدم پرداخت همان بودجه حداقلی اتحادیه، این نهاد دولتی را در پرداخت حتی قبوض آب و برق خود ناتوان دانست که دیگر بودجه‌ای برای حمایت مالی از نویسندگان و چاپ و نشر آثار آنها نمی‌ماند.

نویسندگان فلسطینی از وضع خود گله‌ دارند

ده ماه بود که ماهنامه‌نامه‌های اتحادیه نویسندگان و ادیبان فلسطین وابسته به جبهه آزادی‌بخش فلسطین منتشر نمی‌شد که در نهایت چند روز پیش در خبری اعلام شد که دفتر این اتحادیه نیز در کرانه باختری و نوار غزه توقیف شده است.

با این اتفاق مشکلات نویسندگان فلسطینی بیش از پیش افزوده شد و در گفت و گوی آزادی که شبکه الجزیره به این موضوع اختصاص داده است نویسندگان فلسطینی بسیاری شرکت کرده و مشکلات پیش‌روی نویسندگی در فلسطین را بیان کردند. عدم اهتمام سران فلسطینی و مدیران فرهنگی به مطبوعات و مجلات فلسطینی و نبود هیچ گونه پشتوانه‌های حمایتی از نویسندگان و روزنامه‌نگاران و شعرای فلسطینی از جمله دردهایی بود که در این برنامه گفتگوی آزاد تلویزیونی بدان اشاره شد. سمیح محسن شاعر و نویسنده و عضو اتحادیه نویسندگان فلسطین با مشارکت در این برنامه اظهار کرد که سرانه سالانه این اتحادیه تنها دوهزار دولار است در حالی که به دیگر نهادهای سیاسی و اقتصادی دهها برابر این بودجه تعلق گرفته و بدون هیچ گونه تاخیری پرداخت می‌‌شود. این فعال فرهنگی فلسطینی اعلام کرد که توقیف دفاتر اتحادیه نویسندگان فلسطین بدلیل عدم پرداخت اجاره آنها بدلیل نداشتن بودجه بود. سمیح محسن با متهم کردن دولت فلسطین و مسئولین جبهه آزادی‌بخش در عدم پرداخت همان بودجه حداقلی اتحادیه، این نهاد دولتی را در پرداخت حتی قبوض آب و برق خود ناتوان دانست که دیگر بودجه‌ای برای حمایت مالی از نویسندگان و چاپ و نشر آثار آنها نمی‌ماند.

محسن با اشاره به این نکته که اتحادیه نویسندگان با شناسایی و پوشش دادن تمامی آثار نویسندگان داخلی و خارجی فلسطینی در تمام دنیا، توانسته است محفلی برای هم‌دلی و هماهنگی و مشارکت نویسندگان در کنار هم برای تولید آثاری ارزنده و بزرگ باشد افزود: « نویسندگان اتحادیه بر تولید آثاری منسجم و دارای سبک خاص تاکید دارند و تاکنون نیز چارچوب این سبک خاص نویسندگی با تولید آثار گوناگون شفاف‌تر شده است. این نگاه کاملا در برابر نگاه مسئولین جبهه آزادی‌بخش است زیرا آنها با اینکه بخواهیم جریان فرهنگی قدرتمندی را بوجود آوریم مخالف بوده و هرگونه جریان‌سازی فرهنگی را معارض با خود تلقی می‌کند». این نویسنده و روزنامه‌نگار فلسطینی حزب‌گرایی بیش از اندازه در فلسطین و ایجاد جریان‌های متعدد مقاومت در برابر هم را نیز ناشی از همین نگاه مقابله با ایجاد یک جریان قدرتمند دانست که ترس آن می‌رود منافع و نیروهای خود را از دست بدهند. همان اتفاقی که در اوج فعالیت‌های اتحادیه نویسندگان بوجود آمده و جریان قدرتمند فرهنگی و فکری در حال شگل‌گیری بود. 

زمان انتشار : 1390-01-01