۱۳۹۷/۰۲/۱۰
۹:۳۳ ق٫ظ

شارل خوری: این که من در آثار اخیرم، بیشتر به درون انسان توجه داشته‌ام به دلیل آن نبوده که جنگ را فراموش کنم. فقط من دیگر نمی‌خواهم که تابلوهایم تصویر یک حادثه باشد. بلکه دوست دارم به جای آن سحر و جادو و راز و رمزهای فراوانی در تابلوی من قرار بگیرد.

نگاه به دنیای درون جایگزین نگاه به دنیای سرشار از جنگ

این روزها نمایشگاهی از آثار شارل خوری در گالری جانین ربیز برپا شده است. این هنرمند در آثار جدید خود با نگاه هنرمندانه‌اش دنیا را دیگرگون می‌بیند.

به نقل از روزنامه اینترنتی السفیر، شارل خوری درمورد کارهای اخیر خود که در تالار جانین ریبز به نمایش درآمده است، گفته: تاریخ هنری هنرمندان، سرشار است از پیچ و خم‌های متوالی. برخی از هنرمندان به این پیچ و خم‌های هنری کار خود توجهی ندارند. اما باید گفت که هنرمندان به طور کل دائم از یک مرحله به مرحله دیگری منتقل می‌شوند. این بسیار طبیعی است که کارهای هنرمند به مرور تغییر کند و شکل جدیدی به خود بگیرد. بازدیدکنندگان آثار هنرمند، این تغییر را درک می‌کنند و مشاهده می‌کنند که چگونه مراحل مختلف توسط هنرمند پشت سر هم پیموده می‌شود.

او درمورد آثار خود گفت: من پس از کشیدن هر اثر، مانند یک منتقد به آن نگاه می‌کنم. مانند کسی که از بیرون به آن نگاه می‌کند و خودم اولین منتقد آثارم هستم.

وی در زمینه جنگ و تاثیرات آن بر آثارش نیز گفت: جنگ‌های مختلف باعث شده بود من فکر کنم که انسان از درون موجودی نفرت‌انگیز است. اما وقتی در درون خودم جستجو کردم نظرم نسبت به این موضوع تغییر کرد. پس از آن به خودم و به آن چیزی که در درونم می‌گذشت بیشتر دقت کرده‌ام. تابلوهای من پس از آن بر اثر تعمق من نسبت به درونم ترسیم شده است. جنگ‌ها در دنیا هنوز ادامه دارد، اما من نمی‌خواهم آثارم فقط به جنگ بپردازد. آن چه در درون من می‌گذرد به دفعات زیباتر و هنری‌تر از دنیای پر از جنگ است.

او در پایان گفتگوی خود با السفیر گفت: جنگ از زمان آغاز تاریخ تا به امروز بوده است و انسان همیشه جنگ‌ها را برافروخته. جنگ همیشه بوده و موضوع مهم زندگی انسان است. این که من در آثار اخیرم بیشتر به درون انسان توجه داشته‌ام به دلیل آن نبوده که جنگ را فراموش کنم. فقط من دیگر نمی‌خواهم که تابلوهایم تصویر یک حادثه باشد. بلکه دوست دارم به جای آن سحر و جادو و راز و رمزهای فراوانی در تابلوی من قرار بگیرد. 

 

زمان انتشار : 1391-02-30