۱۳۹۷/۰۳/۰۵
۵:۴۲ ب٫ظ

اتحاديه ها و جوامع مدني در بوركينافاسو امروز( يكشنبه) براي جلوگيري از بروز خشونت در بحبوحه خشم گسترده مردمي عليه رئيس جمهور اين كشور، تظاهرات روز جهاني كارگر را لغو كردند.

نگرانی از بروز خشونت باعث لغو تظاهرات روز کارگر در بورکینافاسو شد

به گزارش خبرگزاري فرانسه از بوركينافاسو، يك سخنگوي اتحاديه هاي تجاري در اين كشور به خبرگزاري فرانسه گفت: متاسفانه بر اساس اطلاعات به دست آمده شرايط اين كشور نا امن بوده است و اگر ما به دليل نا امني تظاهرات برگزار كنيم، احتمال بروز تلفات وجود دارد.

وي در ادامه افزود: گزارش هايي منتشر شده مبني بر اينكه افرادي قصد داشتند براي ايجاد بحران و به تشنج كشيدن تظاهرات روز جهاني كارگر خود را به عنوان تظاهر كننده نشان دهند و پس از مدتي اهداف خود را براي به خشونت كشيدن اين تظاهرات اجرا كنند.

خبرنگار خبرگزاري فرانسه از بوركينافاسو گزارش داد كه نيروهاي يگان امنيت كاخ رياست جمهوري در خيابانهاي پايتخت اين كشور براي جلوگيري از بروز خشونت احتمالي مستقر شده اند.

اتحاديه‌هاي تجاري در بيانيه‌اي از حاميانشان درخواست كردند كه براي ندادن بهانه به دولت در تظاهرات روز جهاني كارگر از برگزاري تظاهرات جلوگيري كنند.

در چند هفته اخير موجي از اعتراض ها و نا آرامي ها اين كشور آفريقايي را فرا گرفته است، به طوري كه معترضان عليه بلز كمپائوره رئيس جمهور بوركينافاسو تظاهرات هايي را برگزار كرده‌اند.

اين معترضان همچنين به شدت از هزينه‌ هاي گران معيشتي خشمگين شده اند. حتي درگيري ها و خشونت هايي در ميان نيروهاي گارد رياست جمهوري بوركينافاسو رخ داده است.

روز گذشته ( شنبه) نيز صدها نفر در بوكينافاسو طي تظاهراتي خواستار استعفاي رئيس جمهور اين كشور شدند. معترضان در اين تظاهرات پلاكاردهايي را كه بر روي آنها نوشته شده بود: ' كمپائوره استعفا، استعفا' حمل مي كردند.

رئيس جمهور بوركينافاسو طي كودتايي در سال 1987 به قدرت رسيد و تاكنون چهار مرتبه در انتخابات هاي مختلف به عنوان رئيس جمهور برگزيده شده است.

وي براي پايان دادن به ناآرامي ها ، دولتش را بركنار كرد و چندين مقام ارشد نظامي را اخراج كرد.

 

 

زمان انتشار : 1390-01-01