۱۳۹۷/۰۹/۱۱
۷:۲۵ ب٫ظ

پست چند روز پیش کامله ابو ذکری کارگردان مصری در فیسبوک در محافل هنری کشور جنجال برانگیز شد. او ضمن هشدار نسبت به بحران تولید فیلم در ماه رمضان سال آینده گفت: تولید چندین سریال مصری همچون«جمیله و پسر پادشاه» متوقف شده است.

نگرانی درباره کسادی بازار سریال های ماه رمضان در مصر

به گزارش الأمه:

کامله ابو ذکری ضمن ابراز بی اطلاعی از علت اصلی توقف تولید سریال های ماه رمضان افزود: تعطیلی پروژه های تولید سریال بر وضعیت معیشتی حدود دو میلیون نفر تاثیر می گذارد و منجر به بیکاری آنها می شود.

عوامل تولید یک سریال تا ۳۰۰ نفر می رسند که در این میان می توان به نجار و نقاش و راننده و خدمتکار و مسئولان آکسسوار صحنه و نورپرداز و فیلمبردار و چهره پرداز و دستیار فیلمبردار و دستیار کارگردان و دستیار طراح صحنه و مونتاژ و صدابردار و تهیه کننده اشاره کرد. به اینها باید آنهایی را افزود که در نقش سیاهی لشکر ظاهر می شوند. ماه رمضان بهترین ماه درآمد زا برای این افراد است چرا که سریال های
رمضان معمولا به ۵۰ عدد می رسد و همین سریال ها منبع درآمدی برای آنها است».

البته نوشته کامله ابو ذکری آغاز ماجرا نبود. حدود سه ماه پیش یعنی درست در ماه اوت بود که انجمن کارگردانان مصر با انتشار بیانیه ای گفتند که دستمزد سالانه اعضای گروه کارگردانی در سریال های رمضان ۲۰۱۹ به دلیل افزایش هزینه معیشت پایین تر از ۲۵ درصد نرخ قرارداد سال ۲۰۱۸ تعیین نشود. اما این خواسته با مخالفت انجمن مدیران تولید فنی مصر روبرو شد. به گفته بیانیه انجمن مدیران تولید فنی مصر روند تولید سریال های درام در سال جاری پر فراز و نشیب است که همین باعث کاهش قابل توجه تولید سریال می شود.

همچنین هزینه های سرسام آور هم باعث شده تا بودجه تولید سریال در ماه رمضان در مقایسه با ۲۰۱۸ به نصف برسد».
عمرو قوره تهیه کننده و کارشناس برنامه های تلویزیونی به الشرق الاوسط گفت «این بحران به چند دلیل ناگهانی نبود. اول اینکه تهیه کنندگان سریال های درام رمضان در سال های گذشته قراردادهایی با قیمت های نجومی با شبکه های ماهواره ای برای فروش کارهایشان امضا کردند اما این مبلغ تنها روی کاغذ مانده و تهیه کنندگان در این میان مبالغ هنگفتی ضرر کردند».

دوم اینکه برخی شرکت های تولید فیلم برخی از سریال ها را به انحصار خود در آوردند و سریال های رمضان را تنها به شبکه های مصری می فروشند. بنابراین، تولیدکنندگان بسیاری هستند که نمی خواهند ریسک کنند و سریال هایی بسازند که مثل بسیاری از سریال های پارسال گوشه یک دفتر خاک بخورند.» عمرو قوره افزود «البته چندین راهکار در این زمینه وجود دارد. مثلا می توان سریال های کوتاه ۷ تا ۱۵ قسمتی تهیه کرد که نه در ماه رمضان بلکه در بقیه روزهای سال پخش شوند. در این شرایط، دستکم باید ۲۶ سریال در سال از یک شبکه تلویزیونی پخش شود».

از سوی دیگر طارق الشناوی ناقد سینمایی به الشرق الاوسط گفت «بحران از پارسال شروع شد چرا که در ابتدا
فیلمبرداری سریال های فراوانی آغاز شد اما اندکی بعد اینها از گردونه سریال های ماه رمضان خارج شدند».

الشناوی افزود «این بحران به دلیل کاهش دستمزد و بودجه به وجود آمده اما به هر حال به صنعت فیلمسازی ضربه زده است. شبکه های ماهواره ای مصر دچار بحران و نابسامانی هستند. این وضعیت بر آثار درام تاثیر گذشته چرا که این شبکه ها بازار اصلی این سریال ها هستند. اما دست آخر باید گشایشی ایجاد شود و خردمندان در دستگاه حکومتی چاره ای برای این وضع بیندیشند تا صنعت فیلم درام مصر از بین نرود».

منبع: شرق الاوسط