۱۳۹۷/۰۱/۲۷
۳:۰۲ ب٫ظ

عبدالله الغذامی: ما برای رسیدن به جایگاه ادبی و فرهنگی مناسبمان نسبت به اوضاع و احوال کنونی جهان عرب باید تلاش کنیم تا خود را از دنباله‌روی‌های طولانی که فضای ادبی عربستان به آن عادت کرده است، رها کنیم. جهان امروز با شبکه‌های ماهواره‌ای متعدد، فناوری‌های بیشمار و ارتباطات فراوان

نیاز مبرم ادبیات عربستان به نقد

ابراهیم وافی: باید دست از تقلید کورکورانه برداشت.


منتقدان و ادیبان عربستان سعودی معتقدند که تنها راه رهایی فرهنگ از بحرانی که در آن بسر می‌برد، نقد و بررسی دقیق آن می‌باشد.

به نقل از روزنامه اینترنتی الشرق الاوسط تعدادی از منتقدان و ادیبان عربستان سعودی معتقد هستند تا زمانی که نقد کارآمد و دقیقی در حوزه ادبیات این کشور وجود نداشته باشد ادبیات عربستان رشد و شکوفایی را به خود نخواهد دید.

دکتر عبدالله الغذامی در گفتگویی با این روزنامه در لزوم اهمیت نقد گفت: ما منتقدان کاستی‌های نوشته‌های ادبی را پیدا می‌کنیم تا فرهنگ و ادب اعتلا پیدا کند. وی در ادامه افزوده است: حقیقت آن است که اکثر محصولات ادبی حاصل ذهنیات و تجربه‌هایی است که ما از کودکی با خود حمل می‌کنیم. تمامی این تجربه‌ها به شکل اعتقادات شخصی ما در نوشته‌هایمان نمود پیدا می‌کند و دیدگاه ما را نسبت به جهان بیان می‌کند.

الغذامی همچنین توضیح داد که برای رها شدن از دام تکرار و پیروی کورکورانه باید از نقد کمک گرفت. اگر نقد از ادبیات گرفته شود آن وقت دیگر تمام نوشته‌های مختلف شبیه یکدیگر خواهند بود و حتی با بیست سال پیش نیز تفاوتی نخواهند داشت.

دکتر اشجان هندی منتقد و استاد زبان و ادبیات عربی نیز هم‌رای با الغذامی می‌گوید: هر کشوری قسمتی از جهان است و اگر بخواهد که به سمت پیشرفت و بهر‌وری از فناوری سوق پیدا کند بی‌شک باید با سرعت روز افزون جهان هم گام شود.  

ابراهیم الوافی یکی از شاعران عربستانی نیز در گفتگو با این روزنامه درباب لزوم نقد گفت: ما برای رسیدن به جایگاه ادبی و فرهنگی مناسبمان نسبت به اوضاع و احوال کنونی جهان عرب باید تلاش کنیم تا خود را از دنباله‌روی‌های طولانی که فضای ادبی عربستان به آن عادت کرده است، رها کنیم. جهان امروز با شبکه‌های ماهواره‌ای متعدد، فناوری‌های بیشمار و ارتباطات فراوان تعریف می‌شود و ما باید خود را به پای این دنیای سریع برسانیم.

http://www.aawsat.com/details.asp?section=19&article=686448&issueno=12283

 

زمان انتشار : 1391-05-01