۱۳۹۷/۰۲/۳۱
۵:۱۱ ب٫ظ

يك هنرمند هائيتيايي كه هفته گذشته رسماً به عنوان رئيس‌جمهور اين كشور بحران‌زده تا 5 سال آينده قدرت را در دست گرفت، بدون هرگونه تجربه سياسي تلاش و مبارزه براي بازسازي فقيرترين كشور نيم‌كره غربي جهان را آغاز مي‌كند.

هائیتی؛ آغاز تلاش برای بازسازی فقیرترین کشور نیم‌کره غربی جهان

"ميشل مارتلي "، خواننده و هنرمند 50 ساله، به عنوان چهارمين رئيس‌جمهور هائيتي كه با راي آزاد و دمكراتيك براي دومين دولت بعد از زلزله ويرانگر2010 انتخاب شده است، در حالي كه فاقد هر گونه تجربه سياسي است براي رفع كاستي‌هاي كشورش آغاز به كار خواهد كرد. 
هائيتي از يك سال گذشته در حالت بحراني به سر مي‌برد. در زلزله سال گذشته، 300هزار نفر كشته و 2 ميليون آواره شدند كه 650 هزار تن از آنان هنوز در چادرهاي پناهندگي به سرمي‌برند و هر لحظه شرايط آنان وخيم‌تر مي‌شود. 
بنا به گزارش سازمان‌هاي بين‌المللي فعال در امور مهاجرت، چهار گروه آوارگان براي ترك چادر در ماه‌هاي اخير تحت فشار قرار گرفته‌اند و به آنان اعلام شده كه هيچ ضمانتي براي تهيه و تدارك مسكن براي اين تعداد از آوارگان وجود ندارد. 
همچنين ملت هائيتي از وجود بيماري كشنده "وبا " رنج مي‌برد كه اين بيماري تا به حال جان 5 هزار نفر را گرفته است. 
سازمان بهداشتي "پان آمريكا " اعلام كرده است كه در اين ماه تعداد قربانيان اين بيماري به 3 برابر خواهد رسيد، به ويژه در فصل بارندگي مساله بهبود سلامتي اين بيماران مشكل‌تر مي‌شود. 
در جلسات متعدد شوراي امنيت سازمان ملل به كمك‌هاي اضطراري و برنامه‌هاي ويژه تاكيد شده است، ولي بعد از گذشت يك سال از زمين‌لرزه هائيتي هيچ كمكي به اين كشور نرسيده و در همين حال، اقتصاد هائيتي هم اوضاع مناسبي ندارد. 
براي بازسازي هائيتي، مبلغ 9 ميليارد دلار از سوي كشورهاي ثروتمند وعده داده شده بود كه هنوز به دست دولت اين كشور نرسيده است. 
رئيس‌جمهور جديد "مارتلي "، از تغييرات سيستم 22 ساله اخير هائيتي خبر داده است، ولي به نحوه اين تغييرات اشاره نكرده و اظهار داشته است كه به دنبال از بين بردن آن دسته از افكار سياسي است كه منجر به تنفر و جنگ بين گروه‌هاي مختلف مي‌شود و هدف وي ارتقاي كشور و دفاع از منافع ملي است. 
هم‌اكنون حزب "اينت " كه رئيس‌جمهور سابق يعني "رنه پروال " برآمده از آن بود، به عنوان قدرت اصلي سياسي شناخته مي‌شود و براي 5 سال آينده، اكثريت كرسي‌هاي پارلمان هائيتي را در اختيار دارد. 
در مقابل، "مارتلي " توسط طرح‌هاي دهقاني خود توانست 3 كرسي در پارلمان را به خود اختصاص دهد. به اين ترتيب، رئيس دولت با جوي مناسب در پارلمان مواجه نخواهد شد، بنابرين شرايط مجلس براي تصويب طرح‌هاي اضطراري مساعد نخواهد بود.

 

زمان انتشار : 1390-01-01