۱۳۹۸/۰۷/۰۱
۷:۴۳ ق٫ظ

به مناسبت روز جهانی صلح و آغاز هفته دفاع مقدس، یک دستگاه پارک‌بازی توسط مردم، خانواده شهیدان و جانبازان آبادانی و نیز برخی از هنرمندان ایرانی به کودکان شهرستان «سیبه» عراق اهداء شد.

هدیه مردم آبادان به کودکان عراقی

به گزارش الأمه:

در کنار  بیش از یک‌صد دستگاه پارک‌بازی در روستاهای سیل‌زده و محروم شادگان، سوسنگرد و دیگر نقاط که به عنوان نذر امام حسین(ع) و با یاد و نام شهیدان هر روستا تا پایان ماه‌های محرم و صفر  در مناطق سیل‌زده در حال نصب است،  دو دستگاه مجموعه پارک‌بازی‌ نیز به مناسبت روز جهانی صلح و هفته دفاع مقدس در دو سوی نقطه صفر مرزی و با فاصله پانصدمتری در «سیبه» عراق و باغ موزه دفاع مقدس آبادان نصب و راه‌اندازی می‌شود. این اتفاق‌ها در قالب جشنواره دانش‌آموزی فیلم دفاع مقدس طراحی و اجراء شده است.

این پروژه قرار است با همت مردم  آبادان و همکاری هنرمندانی همچون پرویز پرستویی، احسان علیخانی، رضا کیانیان، تینا پاکروان و نیز نرگس کلباسی انجام شود.

مکی یازع - دبیر جشنواره دانش‌آموزی فیلم دفاع مقدس - که به همراه حبیب احمدزاده - نویسنده و سینماگر - و سعید صریحی - رییس باغ موزه دفاع مقدس آبادان - در دیدار با شهردار سیبه حضور داشته، درباره دلیل نصب پارک‌بازی در مرز آبی ایران و عراق، گفته است: به نشانه حُسن هم‌جواری در هر دو سمت رودخانه اروندرود، این دو دستگاه پارک‌بازی هم‌اکنون به صورتی در حال نصب است،  که کودکان هر دو شهر آبادان و نیز سیبه عراق بتوانند همدیگر را در حال بازی در این پارک‌بازی‌های مشابه ببینند.

او افزود: یکی از ایده‌های جالب در این امر، نصب تابلوهایی در کنار دو پارک‌بازی، با اسامی شهید سعید سیاح طاهری - دبیر مردمی اولین برگزارکننده جشن کشتی دوستی بین کودکان ایران وعراق - که در جنگ با داعش به شهادت رسید و نیز عارف کائد خورده - شهید جوان مدافع حرم از شهر آبادان - و همچنین نام دو شهید جوان مدافع حرم عراقی از سیبه به عنوان یادآوری نبرد مشترک دو ملت در برابر تروریست‌های داعش است.

مکی یازع در دیدار با شهردار سیبه عراق نیز اظهار کرده است: در گذشته فردی به نام صدام و پشتیبانانش با ایجاد جنگ بین دو کشور تصمیم داشتند تا کینه‌ای ابدی بین دو ملت هم‌آیین که هر دو از حکومت صدام آسیب‌های فراوان دیده بودند ایجاد کنند، که خوشبختانه با رهبری صحیح حضرت امام در زمان جنگ نتوانستند به خواسته خود برسند. ما نیز امروز باید مواظب باشیم که با نوشته‌ها و آثار هنری بی‌توجه به رسوم جوامع هر دو کشور و حتی انتخاب غلط کلمات در تعاملات فرهنگی و روزمره، ناخواسته به هدف پلید صدام و استعمارگران در ایجاد شکاف بین همسایگان کمک نرسانیم.

او یادآور شد: امروز روزی است که بیش از هر زمان باید احساس مودت و صلح‌دوستی بین مردم دو سوی رودخانه اروند را به چشم جهانیان بکشانیم؛ باید همگان باور کنند که هزاران سال است که در دو سمت این رودخانه پسرعموها و دخترعموها و فرزندانشان  زندگی کرده و خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، احمد هلال ربیعی - شهردار سیبه - نیز درسخنانی قدردانی خود را از طرف مردم شهرستان سیبه عراق از مردم آبادان اعلام کرد و گفت: بهترین هدیه در ماه محرم همین بود که مردم فهیم آبادان حس دوستی بین کودکان دو کشور را با این روش‌های محبت‌آمیز و انسانی به‌صورت واقعی تقویت کنند. ما همه برادر و خواهریم و همگی میزبان و مهمان همدیگر و بدین دلیل سیبه خانه برادران و خواهران شماست و هیچ عزیزی برای آمدن به خانه برادر اجازه از قبل نمی‌خواهد.

شهر سیبه عراق در لبه رودخانه مرزی اروند و روبه‌روی پارک موزه دفاع مقدس آبادان  قرار گرفته و نزدیک‌ترین منطقه مسکونی کشور عراق به شهر آبادان است.

 

منبع: ایسنا