۱۳۹۷/۰۲/۰۲
۳:۲۱ ب٫ظ

هزاران عراقي ديروز در اعتراض به تمديد توافقنامه امنيتي و حضور نظامي آمريكا پس از سال 2011 كشورشان در موصل تظاهرات كردند.

هزاران عراقی در شهر “موصل ” تظاهرات کردند

به نقل از پايگاه خبري "الجزيرة "، هزاران عراقي ديروز در شهر موصل با برپايي تظاهرات گسترده مخالفت خود را با تمديد توافقنامه امنيتي امضاشده با آمريكا اعلام كردند.

بر اساس اين گزارش، نزديك به 5 هزار عراقي از جمله اعضاي شوراي استانداري موصل و شيوخ قبايل با تحصن در ميدان اصلي اين شهر مخالفت خود را با تمديد حضور نظامي آمريكا در خاك عراق اعلام و تاكيد كردند كه تمام نظاميان آمريكايي بايد تا پايان سال جاري ميلادي از عراق عقب‌نشيني كنند.

تظاهرات‌كنندگان با سر دادن شعارهايي ضد آمريكايي خواستار مبارزه با فساد و آزادي تمام زندانيان [سياسي] عراق شدند.

شيخ "برزان البدراني " رهبر قبيله "البدراني " در موصل گفت كه آنها در حال اعمال فشار بر دولت هستند تا مبادا حتي به تمديد حضور آمريكايي‌ها در عراق بيانديشد.

وي افزود كه آنها همچنين خواستار آزادي تمام زندانيان عراقي و ايجاد اصلاحات در دولت هستند و نمي‌توانند مسئولان فاسد را بپذيرند.

اين در حالي است كه ساكنان شهرهاي ديگر عراق از جمله "الرمادي " و "فلوجه " در غرب، "نجف اشرف " در جنوب، "كركوك " در شمال عراق نيز مانند موصل خواستار پايان اشغالگري آمريكا در سال جاري ميلادي هستند.

از سوي ديگر واشنگتن طي روزهاي گذشته مقامات متعددي را به عراق اعزام كرده است تا شايد از اين راه بتواند مقامات عراقي را به تمديد توافقنامه امنيتي امضا ‌شده با بغداد راضي كند اما اين پافشاري كاخ سفيد با مخالفت گروه‌هاي سياسي عراق و نيز دولت عراق مواجه شد و "نوري المالكي " نخست‌وزير تاكيد كرد كه نيروهاي امنيتي عراق قادر به تامين امنيت كشور هستند و نيازي به تمديد توافقنامه امنيتي وجود ندارد.

 

زمان انتشار : 1390-02-05