۱۳۹۸/۰۳/۲۱
۷:۴۶ ق٫ظ

معاون سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی در دیدار سفیر ترکمنستان در تهران از گشایش هفته فرهنگی این کشور در ایران به میزبانی این سازمان با همکاری وزارت فرهنگ عشق‌آباد خبر داد.

هفته فرهنگی ترکمنستان در ایران برگزار می‌شود

به گزارش الأمه:

سید محمدحسین هاشمی در دیدار با احمد قربان اُف، با اشاره به سوابق دوستی و همکاری‌ فرهنگی ایران و ترکمنستان اظهار داشت: سفر مقامات فرهنگی و امضای اسناد فرهنگی بین ایران و ترکمنستان که البته موافقتنامه‌های فرهنگی هم شامل آن می‌شود، منجر به بسط و توسعه روابط شده است.

 

معاون همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: برگزاری هفته‌های فرهنگی نشان از تعاملات و ارتباطات گسترده ایران و ترکمنستان دارد که منجر به آشنایی دو ملت در زمینه زبان و فرهنگ یکدیگر می‌شود.

 

وی هدف از برگزاری هفته‌های فرهنگی را شناخت و درک مشترک دو ملت از یکدیگر دانست و گفت: فرهنگ نقش بسیار عمده‌ای در ارتباطات بین‌الملل ایفا می‌کند و به عنوان مقوله بنیادین در روابط بین‌الملل محسوب می‌شود.

 

هاشمی با اشاره به برگزاری هفته فرهنگی ترکمنستان در ایران گفت: این هفته (٢٦ تا ٢٨ خرداد) با همکاری اداره‌کل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور، رایزنی فرهنگی ایران در ترکمنستان و وزارت فرهنگ ترکمنستان با اجرای برنامه‌های موسیقی، شعر، ادب و نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای تجسمی در تهران برگزار خواهد شد.

 

وی تأکید کرد: وزیر فرهنگ ترکمنستان به همراه هیأتی متشکل از ٥٠ تن از هنرمندان برجسته این کشور شنبه آتی (٢٥ خرداد) به تهران می‌آیند و به مدت سه روز با همکاری سفارت ترکمنستان در تهران و به میزبانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در کشورمان حضور دارند.

 

هاشمی در ادامه به اهم برنامه‌های هفته فرهنگی ترکمنستان در ایران اشاره کرد و گفت: در این رویداد فرهنگی از تمام حوزه‌های هنری و فرهنگی؛ چون کتاب، فیلم، موسیقی، تئاتر و صنایع دستی بهره گرفته می‌شود.

 

وی نمایشگاهی از آثار هنرمندان ترکمنی در تهران، هفته فیلم، میزگرد هنرمندان ایران و ترکمنستان با موضوع «راه ابریشم» و اجرای موسیقی سنتی این کشور در تهران را از دیگر برنامه‌های این هفته فرهنگی برشمرد.

 

هاشمی افزود: این هیأت فرهنگی و در رأس آن وزیر فرهنگ ترکمنستان در برنامه سفر خود به کشورمان علاوه بر دیدار با مقامات و مسئولان، از کتابخانه ملی بازدید می کنند.

براساس اعلام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در ادامه این دیدار، سفیر ترکمنستان در تهران با ابراز خرسندی از رشد مناسبات میان ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران گفت: ظرفیت‌های بسیاری در دو کشور برای توسعه ارتباطات فرهنگی وجود دارد که باید با برنامه‌ریزی مناسب در راستای منافع دو ملت بهره برد.

 

«احمد قربان اُف» ابرازامیدواری کرد این رویداد فرهنگی طبق سه سال گذشته با شکوه و موفقیت هرچه بیشتر در تهران برگزار شود.

 

سوابق روابط فرهنگی ایران و ترکمنستان
جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان به عنوان دو کشور همسایه منافع مشترک منطقه ای دارند. وجود مرز و اشتراک فرهنگی دو کشور مزیت منحصر به فردی برای رونق روابط تجاری و گردشگری دوکشور محسوب می شود. تاکنون چند هفته‌ فرهنگی همچنین هفته‌های فیلم ایران و ترکمنستان در دو کشور برگزار و با استقبال دو ملت روبرو شده است.
هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عشق‌آباد با حضور اهالی فرهنگ و هنر کشور در عرصه های صنایع دستی از جمله معرق‌کاری، میناکاری، خاتم‌کاری، مجسمه‌سازی، زیورآلات، شیشه و بلور، لباس‌های محلی و ملی و آثار هنرهای خوشنویسی، نقاشی، نگارگری، عکس و پوسترهای ایران‌شناسی همچنین جشنواره غذاهای ایرانی و ترکمنی برپا شده است.
همچنین گروه‌های هنری موسیقی های سنتی و ارکستر با حضور هفته فرهنگی ایران حضور یافته اند و ضمن هنرنمایی در برنامه‌های جنبی نمایشگاه، به اجرای کنسرت موسیقی مشترک با هنرمندان موسیقی ترکمنستان پرداختند.
در سالهای گذشته رفت و آمدهای دو طرفه میان سران دو کشور در سطح هیات های عالی رتبه مستمر ادامه داشته و در ادامه این روابط تفاهمنامه ها و قرادادهای همکاری میان دو کشور به امضا رسیده است.
وزرای فرهنگ ایران و ترکمنستان نیز در دیدارها و سفرها علاوه بر حضور در رویدادهای بزرگ فرهنگی و هنری دو کشور، تفاهمنامه ها و تبادل نظرهای مختلفی را در راستای تعمیق و توسعه روابط فرهنگی و هنری را در دستور کار خود قرار دادند.
همچنین با حضور و استقرار رایزن جدید فرهنگی ایران در ترکمنستان فعالیت‌ها و همکاری‌های جدیدی در دستور کار قرار گرفته که با پیگیری‌هایی که در آینده نزدیک صورت می گیرد، نتیجه گفت وگوها با نظر مسئولان فرهنگی و هنری و دیگر دست اندرکاران امر، تصمیمات عملیاتی و اجرایی خواهند شد.

 

منبع: ایرنا