۱۳۹۹/۰۳/۱۳
۹:۱۷ ق٫ظ

در همایش مجازی «نهضت عاشورا در اندیشه امام خمینی(ره)» اندیشمندان سه قاره به اصول و آرمان‌های مشترک نهضت حسینی و انقلاب خمینی (ره) و لزوم الگوگیری از انقلاب اسلامی برای تحقق اسلام محمدی اشاره کردند.

همایش مجازی نهضت عاشورا در اندیشه امام| شهادت حاج قاسم نشان داد نهضت امام (ره) پایان ندارد

به گزارش الأمه:

همایش مجازی «نهضت عاشورا در اندیشه امام خمینی (ره)» روز گذشته ۱۲ خرداد در حرم مطهر امام راحل برگزار شد.

در این همایش اندیشمندان و علمایی از کشورهای مختلف شرقی و غربی و از سه قاره جهان از طریق فضای مجازی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و به بیان دیدگاه‌های خود درباره نهضت امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی و بررسی نهضت عاشورایی پرداختند.

یت‌الله مدرسی: نهضت امام راحل جایگاه مرجعیت دینی را در نفی سلطه مستکبران نشان داد

در ابتدای این مراسم، پیام آیت‌الله سید محمدتقی مدرسی از علمای برجسته کربلا و از اساتید برجسته حوزه علمیه عراق به این همایش قرائت شد. 

آیت‌الله مدرسی در این پیام با اشاره به اینکه ​انقلاب اسلامی ایران در نوع خود تجربه‌ای جدید، با انگیزه‌ها، اهداف، ابزارها و رهبری متمایز نسبت به دیگر انقلاب‌های قرن بیستم بود، در بخشی از آن آورده است: آتش این انقلاب، پنجاه و هفت سال پیش با انگیزه‌هایی دینی و مکتبی و به دور از انگیزه‌های سیاسی و  انقلابی غالب در آن دوره شعله‌ور شد. هدف امام راحل استقلال و آزادی ملت ایران از سلطه حکومت ستم‌شاهی بود، حکومتی که تماما تابع فرهنگ، اصول و برنامه‌های کشورهای بیگانه بود، اما وقتی به ملت خود می‌رسید، با زبان اطلاعات و امنیت، سرکوب، اعدام و زندان سخن می‌گفت و صدای آزادگان را در حنجره‌ها خفه، و آزادمردان را قلع و قمع می‌کرد...نهضت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه ثابت کرد نهاد مرجعیت دینی در صورتی که مسئولیت‌های رسالت‌مند خود را بر دوش کشد، معادلات جهانی را به نفع مستضعفان تغییر خواهد کرد و دست مستکبران را کوتاه می‌کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران: روش حکومتی امام خمینی (ره) برگرفته از قیام عاشورا بود

پس از آن محمدرضا جوادی یگانه، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با بیان این که رحلت امام فرصتی برای بازخوانی پیام انقلاب اسلامی است، گفت: آغاز نهضت ایشان از بهشت زهرا بود و در نهایت نیز در همین بهشت زهرا مورد استقبال قرار گرفتند.

وی با بیان این که تحلیل‌های زیادی از انقلاب بوده است، تصریح کرد: محتوای انقلاب اسلامی محققا برگرفته از اسلام، تشیع و به ویژه قیام امام حسین (ع) است، نه فقط محتوا بلکه روش امام خمینی (ره) در مبارزه برگرفته از روش امام حسین (ع) بود. چیزی که امام حسین (ع) در عاشورا انجام دادند، این است که دو نوع خالص درست کردند، یا حسینی بودن یا یزیدی بودن؛ یعنی اگر حسینی نیستید، حتما یزیدی خواهید بود! لذا امام حسین (ع) راه میانه‌ای را معرفی نکردند و این منطقی است که حضرت امام (ره) نیز دنبال می‌کردند.

جوادی یگانه افزود: نظریه سیاسی امام جدای از نظریه مبارزاتی ایشان است که سخن ما در حوزه دوم است؛ امام خمینی (ره) از احزاب و مبارزات رایج سیاسی برای انقلاب استفاده نکردند، بلکه روش دیگری استفاده کردند که از منطق سیدالشهدا (ع) گرفته شده است. اگر عاشورا نبود، قیام انقلاب اسلامی نیز شکل نمی‌گرفت و اگر امام راحل به تبعیت از قیام امام حسین (ع) در روز عاشورا اقدام نمی‌کرد، امروز معلوم نبود چه وضعیتی در این کشور و نظام حاکم بود.

امام جماعت حرم مطهر امام حسین (ع): نهضت امام خمینی (ره) باید الگوی جهانیان شود

در ادامه این همایش مجازی، آیت‌الله سیدمرتضی قزوینی، امام جماعت حرم مطهر امام حسین (ع) با بیان اینکه ایران قبل از انقلاب اسلامی در دست دشمنان اسلام بود و شاه آن جشن ۲۵۰۰ ساله را گرفت تا آتش پرستی را به رخ مسلمانان بکشد و یک فرد تسلیم آمریکا و اسرائیل بود، گفت: شاه مطیع محض موساد و سیای آمریکا بود. اما امام خمینی (ره) با عقل و تدبیر، علم و توکل بر خدا این برنامه را تغییر داد. 

وی با بیان این که کشورهای دیگر باید از نهضت امام خمینی (ره) الگو بگیرند، افزود: هنگامی که حکومت عراق ایشان را اخراج کرد، شیعیان کویت از امام خمینی (ره) دعوت کردند، ولی دولت کویت قبول نکرد و امام راحل در بیابان بین عراق و کویت نزدیک به ۱۰ ساعت اسیر بود ولی با توکل بر خدا در راه خدا جهاد کرد و خداوند نیز راه های خود را نشان داد. همه این نهضت‌ها و حرکت‌هایی که در کشورهای اسلامی صورت می‌گیرد، انشاءالله مقدمه ظهور و حضور امام زمان (عج) و اجرای اسلام کامل خواهد بود. 

فعال فرهنگی اهل آمریکا: شهادت حاج قاسم نشان داد که نهضت خمینی (ره) پایان ندارد

پس از آن، شیخ محمد نجار فعال فرهنگی اهل آمریکا با اشاره به این که انقلاب اسلامی از قیام عاشورا بهره گرفته شده بود، گفت: امام خمینی (ره) یک شخصیتی بود که نه فقط بر ملت ایران بلکه یک رهبر آزاده برای تمام مردم جهان بود و با اقتدار و با بهره گیری از آموزه‌های اسلامی قیامی جهانی کرد. ما باید از اسلام و قرآن و تعالیم دینی دفاع کنیم و این انقلاب اسلامی باید یک آموزه و درسی برای تمام مردم دنیا باشد.

وی افزود: امام خمینی (ره) به ما آموخت که انقلاب اسلامی می‌تواند یک درس بزرگ باشد. شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و کسانی که در راه تعالیم اسلامی قدم برداشتند، نشان می‌‌دهد که این حرکت و نهضت پایان نخواهد یافت. تا نام امام حسین (ع) در دل و در قلب ما است، از این نهضت دست نمی‌کشیم و با بهره گیری از فرامین رهبر معظم انقلاب هیچ یک از آموزه‌ها را فراموش نمی کنیم؛ ما در قبال دشمنان خواهیم ایستاد و دست دشمنان را کوتاه خواهیم کرد.

مدیر جامعه جوادیه بنارس هندوستان: روحیه ثبات و عزم راسخ و استقامت، ثمره نهضت کربلا است

در ادامه این همایش مجازی، مولانا الرضوی، مدیر جامعه جوادیه بنارس هندوستان با اشاره به سخنان و اندیشه امام خمینی (ره) در مورد کربلا و عاشورا گفت: امام راحل فرمودند که «ما هر چه داریم از محرم است«، همچنین می‌فرمایند «ما تابع فرمان سیدالشهدا (ع) هستیم»؛ و «ما باید متوجه این معنا باشیم که اگر قیام حضرت سیدالشهدا (ع) نبود، امروز ما نمی‌توانستیم پیروز شویم» و در جایی دیگر فرمودند «محرم و صفر است که اسلام را زنده نگهداشته است». همین چند کلمه را اگر در نظر داشته باشیم، متوجه می‌شویم که انقلاب اسلامی به طور کامل، و همچنین زندگی امام راحل به طور کامل، در همین چند جمله تجلی کرده است؛ که از همین جا انقلاب اسلامی را هم می توان شناخت، و در قالب همین جملات زندگی امام راحل را هم درک کرد.

آیت‌الله الرضوی تأکید کرد: امام راحل همه ما را متوجه کردند که ما شیوه مبارزه با حکومت‌های باطل را ما از نهضت کربلا آموخته ایم، دوم این که روحیه ثبات و عزم راسخ و استقامت، ثمره نهضت کربلا است و نکته سومی که از این فرمایشات اخذ می‌شود، این است که درس رسیدن به پیروزی از طریق فداکاری‌ها و جانفشانی‌ها را ما از کربلا آموخته‌ایم. 

وی اضافه کرد: بعد از پیروزی انقلاب، وقتی جهانیان نتوانستند انقلاب اسلامی را تحمل کنند، حکومت صدامی همراه با آمریکا و شوروی، حمله کردند تا این حکومت اسلامی نابود شود و در دفاع از این حکومت، جوانان ایرانی مقابله کردند و ارتش عراق را تا جایی به عقب راند، که بخشی از خاک عراق را نیز به تصرف خود درآوردند در ادامه مقابله کردند، جنگیدند و جنگ هشت سال ادامه یافت، تا جایی که پیروزی حاصل شد.این قضاوت صاحبان عقل است که کسی که از بیرون حمله می‌کند، یاغی است و کسی که در ملک خود است و دفاع می‌کند، هرگز یاغی نامیده نمی‌شود؛ چنانکه من می‌توانم بگویم که با وجود جنگ هشت ساله، کشورهای دشمن هم ایران را یاغی ننامید و همه عراق را یاغی و متجاوز دانستند. 


پژوهشگر آرژانتینی: عدم وابستگی به حکومت‌های دنیا از دستاوردهای انقلاب اسلامی است

سهیل اسعد، استاد جامعه المصطفی و پژوهشگر شیعه اهل آرژانتین نیز با اشاره به تأثیر حرکت امام خمینی (ره) بر مظلومان و مستضعفان جهان اظهار داشت: امام خمینی (ره) یک مسأله جدید در معادلات بین المللی به وجود آوردند. ایشان دین و معنویت را به عنوان نقطه قوت انقلاب اسلامی مطرح و بر آن تأکید داشتند و عقیده‌شان این بود که باید آزادی و استقلال را با تعریف اسلامی به کل جهانیان معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه حرکت امام خمینی (ره) در حقیقت ایجاد یک خط سومی در ساحت های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به نام جمهوری اسلامی بود که هیچ وابستگی به شرق و غرب عالم نداشته باشد، عدم وابستگی به حکومت‌های دنیا را از دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست و گفت: همین مسائل نقطه امیدی در قلوب مستضعفان عالم به وجود آورده و این امیدواری همچنان ادامه دارد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: دلیل قیام امام حسین (ع) از نظر امام خمینی (ره) در خطر دیدن اسلام بود

در ادامه، حجت الاسلام لک‌زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه حفظ اسلام مبنای نظریه مرجع امنیت از دیدگاه امام خمینی (ره) بود، گفت: از نظر امام خمینی (ره) دلیل قیام امام حسین (ع)، در خطر دیدن اسلام بود. در قیام عاشورا و قیام امام حسین (ع)، اسلام مرجع امنیت است، بنابراین از نظر امام خمینی (ره) دلیل قیام امام حسین (ع)، در خطر دیدن اسلام بود همچنانکه در یکی از فرمایش‌های امام حسین (ع) به این مسأله اشاره شده است که فاتحه اسلام با روی کارآمدن کسی به نام یزید خوانده است. امام راحل معتقد بود هرگاه اسلام در خطر بیافتد ما نیز هم موظف هستیم که با اقتدای به امام حسین (ع) از اسلام دفاع کنیم. 

معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی با بیان این که اگر مرجع امنیت اسلام باشد باید مفهوم امنیت را از اسلام بگیریم، گفت: امنیت فقط به معنای بقای دنیوی نیست، بلکه منظور بقای اخروی هم هست و اگر فردی به جای بهشت سر از جهنم دربیاورد واجد امنیت نیست. رویکرد ما در قبال انقلاب اسلامی اقتدا به نهضت حسینی و با هدف حفظ اسلام باشد، همچنانکه امام خمینی (ره) بر این مسأله تأکید داشتند.

سرپرست مؤسسه اطلاعات: امام خمینی (ره) با تأسی به سیره سیدالشهدا (ع) اهداف آرمانی اسلام را دنبال کرد

پس از آن نیز، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی، سرپرست مؤسسه اطلاعات با بیان اینکه حضرت امام (ره) قیام شان را بر اساس آموزه‌های امام حسین (ع) آغاز کردند، گفت: پیشینه انقلاب از سال ها قبل در قم بنیانگذاری شده بود و امام از سال‌ها قبل در تدارک تربیت و آموزش نیروهای مخلص بودند. رژیم شاهنشاهی نیز به دنبال جایگزین کردن قوانین مغایر با احکام اسلامی بود که امام در ابتدا در مقابله با این حرکت اقدام کردند و پیروزی موقتی حاصل شد.

وی با بیان این که روزهای آغازین شروع نهضت با ایام محرم الحرام همراه شده بود، بیان داشت: امام خمینی (ره) در تدارک بهره گیری از قیام امام حسین (ع) موقعیت را مغتنم شمرده و با تدارکاتی که داشتند از یاران خود خواستند عظیم‌ترین و برجسته‌ترین هیأت‌های عزاداری را در تهران تشکیل بدهند که همین اتفاق افتاد. برای اولین بار بود که در هیأت‌های عزاداری تصاویر مراجع و بزرگان به دست گرفته می‌شد و تصویر حضرت امام (ره) یکی از نمودهای آن روزها در هیأت‌ها بود و در کنار آن نواها و نوحه‌ها نیز با اهداف و آرمان‌های مبارزاتی حضرت امام (ره) هماهنگ شد. در حقیقت اهداف امام خمینی (ره) به ثمر رسید هرچند به صورت ظاهر تظاهرات مردم سرکوب شد و امام راحل را نیز دستگیر کردند، ولی ایشان در تأسی به راه جد بزرگوار خودشان در مسیر اهداف آرمانی اسلام قدم برداشتند.

عالم شیعه اهل ترکیه: انقلاب امام خمینی (ره) اسلام حقیقی را در زمانه ما احیا کرد

حجت الاسلام والمسلمین بحری، عالم شیعه اهل ترکیه با بیان اینکه رمز موفقیت امام خمینی (ره) بیش از هرچیز ارتباط معنوی ایشان با خدای متعال و سرسپردگی در راه حق بود، اظهار داشت: ایشان معنای حقیقی مجاهد فی سبیل الله بودند که تاریخ نام ایشان را در سینه خود ثبت کرده است. بدون شک انقلاب ایشان اسلام حقیقی را در زمانه ما احیا و به ما مسلمانان اعتماد به نفس تازه و باوری حقیقی و قرائتی صحیح از اسلام ارائه کرد؛ شهید صدر چه زیبا می‌ فرمایند که امام خمینی (ره) با حاکمیت اسلام به آرزوی تمام پیامبران جامعه عمل پوشانید.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) به معنای حقیقی ما را از ظلمت به سوی نور هدایت کرد، افزود: برخی به سبب اعمال شایسته و خدمتی که به بشریت کرده‌اند و برخی هم به واسطه ظلم و ستم‌هایی که انجام دادند، نامشان در صفحه سیاه تاریخ حک شده است؛ ما با مراجعه به سیره و شخصیت امام خمینی (ره) می‌بینیم که ایشان خدماتی بسیار شایسته و ارزنده در جهان انجام داده‌اند.

امام جمعه نجف: اصول و آرمان های مشترک نهضت حسینی و انقلاب خمینی

امام جمعه نجف اشرف با اشاره به اصول و آرمان های مشترک نهضت حسینی و انقلاب خمینی گفت: این دو نهضت در امور مختلفی از جمله وحدت، حضور زنان، مسالمت آمیز بودن و استقلال مشترک هستند.
در ادامه همایش مجازی «نهضت عاشورا در اندیشه امام خمینی (ره)»، آیت‌الله قپانچی، امام جمعه نجف اشرف با بیان این که انقلاب امام خمینی (ره) ادامه و امتداد نهضت امام حسین (ع) بود، گفت: نهضت امام حسین (ع) دارای اصول و اهدافی بود که انقلاب امام خمینی (ره) نیز دقیقا در همان راستا مشاهده می‌شود. امام خمینی (ره) ملت ایران و همه ملت‌های دنیا را به استقلال سیاسی که نه شرقی و نه غربی باشد، دعوت می‌کرد؛ اصل دیگر این بود که نهضت عاشورا یک انقلاب مسالمت آمیز بود، به همین دلیل امام حسین (ع) می‌گفت نمی خواهم جنگ را شروع کنم، امام خمینی (ره) نیز همین سیره را داشت، لذا حکومت شاهنشاهی در ایران از طریق یک کودتای نظامی سرنگون نشد. 

آیت‌الله قپانچی با بیان اینکه اصل دیگر تأکید بر وحدت اسلامی بود، گفت: امام حسین (ع) برای همه مسلمان‌ها بود. امام خمینی (ره) نیز خواستار برادری بین شیعه ها وسنی ها بود و خواستار وحدت همه مسلمانها بود و هفته وحدت را به مناسبت ولادت پیامبر گرامی اسلام (ص) نام گذاری کرد. مشارکت زنان نیز در دو نهضت خمینی و حسینی مشترک است؛ شما در نهضت امام حسین (ع) حضور پررنگ حضرت زینب کبری (س) را می‌بینید و در انقلاب اسلامی نیز با تأیید امام خمینی (ره) فردی مثل خانم دباغ با گورباچوف دیدار کرد بنابراین زن مسلمان باید در همه زمینه‌ها فعالیت کند همانطور که مردان نیز فعالیت می‌کنند.همچنین انقلاب امام خمینی (ره) حد و مرزی ندارد، به همین جهت انقلاب اسلامی، انقلاب مستضعفین در مقابل مستکبرین بود.

رئیس شبکه هدایت تی وی انگلستان: پیام نهضت امام خمینی (ره) نهراسیدن از قدرت های غرب و شرق بود

در ادامه نیز شیخ غلامحسین عدیل رئیس شبکه هدایت تی وی انگلستان با اشاره به دیدگاه و اصول امام خمینی (ره) اظهار داشت: ایشان یک شخصیت برجسته و منحصر به فردی بود که دیدگاه برجسته و ممتازی داشتند که از قیام امام حسین (ع) برگرفته بود. حضرت سیدالشهدا (ع) ارتباطاتی بین گذشته و آینده برقرار کرد، اما چون هنوز ظلم و جور و طاغوت وجود دارد و در حقیقت این نهضت امام خمینی (ره) مثل امام حسین (ع) ارتباطی بین گذشته و آینده برقرار کرد و در برابر یزیدیان ایستادگی کرد و در یک کلام امام خمینی (ره) پیامی الهام گرفته از کربلا را به ما رساند.

وی با اشاره به این که اگر به صحبت های امام خمینی (ره) نگاه می‌ کنیم متوجه می‌ شویم که امام حسین (ع) در برابر بی عدالتی و طاغوت و استبداد ایستادگی کرد و قیام او تنها برای خدا بود، خاطر نشان کرد: هیچ قدرت غربی و شرقی نمی‌تواند در برابر اراده خداوند ایستادگی کند، امام راحل پیامی را از کربلا برای ما آورد و اگر به تاریخ نگاه کنیم، می‌ بینیم بسیاری از فشارها را مسلمانان تحمل کردند ، بنابراین نباید هراسی از طاغوت و مستکبران داشته باشیم.

عالم مسلمان اهل انگلستان: امام خمینی (ره) به تبعیت از سیدالشهدا (ع) برای اصلاح جامعه و نفی فساد قیام کرد

پس از آن غلام حرّ شبیری، عالم مسلمان اهل انگلستان با اشاره به شباهت‌های قیام عاشورا و نهضتی که امام خمینی (ره) برپا کرد، گفت: امام خمینی (ره) به تبعیت از سیدالشهدا (ع) برای اصلاح جامعه و نفی فساد قیام کرد. امام حسین (ع) کاری که انجام داد برای زنده نگاه داشتن تعالیم اسلام بود و امام خمینی (ره) با الهام از دیدگاه امام حسین (ع) انقلاب و از اندیشه سیدالشهدا (ع) بهره‌گیری کرد.

وی با بیان اینکه قیام امام راحل نیز در درجه اول علیه نظام فاسد طاغوت و در درجه دوم برای رضای خداوند بود چون اسلام واقعی و اسلام ناب محمدی باید بر اهداف پیامبر گرامی اسلام (ص) بنا شود و ما نیز باید امروز آن را دنبال کنیم، افزود: امام حسین (ع) تأکید کرد که باید در برابر طاغوت ایستادگی کرده و زیر بار ظلم نرویم و یکی از منابعی که می‌توانیم به آن اتکا کنیم قدرت خداوند است.امام خمینی (ره) نیز فردی بود که حس مسؤولیت شناسی و وظیفه شناسی مهمترین مسأله برای او بود که آن را از سیره امام حسین (ع) برداشت کرده بود.

فعال رسانه‌ای اهل سیرالئون: ایستادگی در برابر ظلم و جور پیام انقلاب امام خمینی (ره) بود

در پایان این همایش نیز محمد علی سیسی، فعال رسانه‌ای اهل سیرالئون با بیان این که در آموزه‌های دینی قیام امام حسین (ع) مایه الگو گیری است، گفت: او به تمام مردم دنیا و آزادی خواهان آموخت که باید در برابر طاغوت و ظلم و ستم ایستادگی کرد. قیام امام حسین (ع) نیز اشاره می‌کند که در حقیقت باید برای زنده نگاه داشتن تعالیم اسلامی و ارزش‌های دینی تلاش کرد و امام خمینی (ره) هم به همین منظور و با الهام گرفتن از چنین قیامی از امام حسین (ع) الگو گرفته و انقلاب کرد.

وی با بیان این که امام خمینی (ره) برای زنده نگاه داشتن تعالیم اسلام شجاعانه قدم برداشت، تصریح کرد: ایشان با اقتدار در قبال طاغوت و فساد ایستادگی کرد و تلاش کرد تا فساد و ظلم و جور پایان پیدا کند. شخصیت برجسته ایشان برای کسانی که با دقت با توجه به قیام و انقلاب امام حسین (ع) نگاه می‌کنند، قابل توجه است و یک نکته مهم وجود دارد و آن هم این است که او به تمام برادران و خواهران و تمام مردم دنیا گفت باید در برابر طاغوت و ظلم و جور ایستادگی کنیم.

منبع: فارس