۱۳۹۸/۰۳/۲۱
۸:۰۲ ق٫ظ

با هماهنگی خانه فرهنگ کشورمان در لاهور، گروه تواشیح «بقیة الله» اعزامی از ایران از اماکن تاریخی، فرهنگی و دینی این شهر بازدید کردند و به اجرای همخوانی قرآن پرداختند.

همخوانی قرآن گروه تواشیح «بقیه الله» در لاهور

به گزارش الأمه:

 گروه تواشیح «بقیة الله» پس از ورود به شهر تاریخی و مذهبی لاهور، از اماکن تاریخی، مذهبی و موزه‌ای لاهور چون مزار علامه محمد اقبال لاهوری، مسجد بزرگ و مشهور شاهی، قلعه شاهی و مرکز فرهنگی نشر افکار و عقاید علامه محمد اقبال لاهوری با نام «دبستان اقبال» بازدید کرد.

در این برنامه، با توجه علاقه و ارادت ایرانیان نسبت به علامه محمد اقبال لاهوری، این گروه تواشیح ابتدا از مزار علامه محمد اقبال لاهوری بازدید کرد و سپس در مسجد شاهی و قلعه تاریخی شاهی حضور یافت.

این گروه همچنین به همراه علی‌اکبر رضایی‌فرد، رئیس خانه فرهنگ ایران در لاهور از مرکز تحقیقی و فرهنگی دبستان اقبال، مرکز ترویج و گسترش افکار، عقاید و تعالیم علامه محمد اقبال لاهوری بازدید و با اقبال صلاح الدین، رئیس این مرکز و نوه علامه محمد اقبال لاهوری دیدار کردند.

رضایی‌فرد با اشاره به اهم برنامه‌های فرهنگی خانه فرهنگ ایران در لاهور گفت: ایران هر ساله در ماه رمضان هیئت‌های قرآنی و گروه‌های تواشیح به پاکستان و دیگر کشورهای اسلامی اعزام می‌کند و سفر گروه تواشیح به شهر تاریخی و مذهبی لاهور نیز زنجیره‌ای از این فعالیت‌های قرآنی و اسلامی ایران است.

وی افزود: علامه محمد اقبال لاهوری یک شخصیت جهانی بود. وی نه تنها در کشور پاکستان بلکه در کشور ایران نیز از دوستداران و محبان خاصی برخوردار است.

اقبال صلاح الدین هم در سخنانی، به تشریح فعالیت‌های دبستان اقبال پرداخت و گفت: علامه محمد اقبال لاهوری از دوران کودکی به خواندن قرآن علاقه و عادت داشت و تا آخر عمر ایشان، این روند برقرار ماند. تمامی اشعار و سروده‌های اقبال برگرفته از تعالیم و مفاهیم قرآنی است.

وی تأکید کرد: علامه محمد اقبال لاهوری در «جاویدنامه» نخستین مجموعه اشعار فارسی خود می‌فرماید: اگر یک شعر و سروده بنده بر خلاف تعالیم قرآنی باشد، خداوند در روز قیامت بنده را از بوسه بر قدم‌های مبارک حضرت رسول(ص) محروم سازد.

 

منبع: ایکنا