۱۳۹۷/۰۳/۰۶
۷:۴۹ ق٫ظ

'قربان قلي بردي محمدف'رييس جمهوري تركمنستان به مناسبت روز وحدت ملي اين كشور آسياي مركزي در روز جاري(چهارشنبه)، عفو عمومي اعلام كرد.

همزمان با روز ملی ترکمنستان در این کشور عفو عمومی اعلام شد

به نقل از خبرگزاري 'كا نيوز'، هر سال در روز 18 مي ياد و خاطره عارف و شاعر فقيد تركمن 'مختومقلي فراغي' كه به روز رستاخيز و وحدت ملي تركمنستان معروف است، در عشق آباد پايتخت اين كشور گرامي داشته مي شود.

اين گزارش حاكيست، هنوز مشخص نيست بر اساس عفو عمومي، چه تعداد زنداني و بر اساس چه نوع اتهامي در تركمنستان آزاد خواهند شد.

فراغي به عنوان شخصيت ملي در تركمنستان شناخته مي شود. اين مراسم از سال 1992ميلادي تاكنون بطور مرتب و همزمان با روز تصويب قانون اساسي در اين كشور برگزار مي شود.

گراميداشت مختومقلي درگذشته تنها همزمان با سالروز تدوين قانون اساسي اين كشور در 18 مي گرامي داشته مي شد، اما 'صفرمراد نيازوف'، رئيس جمهوري سابق آن كشور، جشن هاي اين روز را به دو روز افزايش داد.

روز يادشده براي مردم تركمنستان روز ويژه اي است زيرا 15 سال قبل در همين روز پايه قانون اساسي تركمنستان بنا نهاده شد و در آن بيطرفي كشور و ساختار اجتماعي و آداب و رسوم چند هزار ساله مردم اين سرزمين رسميت يافت.

مختومقلي سال 1733 ميلادي به دنيا آمده و مرقد او در روستايي در استان گلستان جمهوري اسلامي ايران است.

تركمنستان در آذر ماه سال 1370 هجري شمسي با راي مردم و در همه پرسي استقلال ، موجوديت خود را به عنوان يك كشور مستقل اعلام كرد و رسما نام 'تركمنستان' را براي خود برگزيد.

قانون اساسي تركمنستان نيز در 18 مه 1992 در چهاردهمين نشست مجلس تركمنستان به تصويب رسيد.

براساس اين قانون، تركمنستان كشوري دمكراتيك و اداره آن به شكل جمهوري است. نيازوف اولين رئيس جمهوري اين كشور و محمداف نيز رئيس جمهوري كنوني تركمنستان است.

اين كشور در فهرست چهار كشور بزرگ توليدكننده گاز طبيعي و چهار كشور توليد كننده نفت در شوروي سابق قرار دارد.

اين كشور با دو هزار مترمكعب ذخاير اثبات شده گاز مقام چهاردهم جهان را در اختيار دارد. ذخاير نفت اين كشور هم معادل 546 ميليون بشكه برآورد شده است.

بيشتر ذخاير نفتي تركمنستان در غرب به خصوص پهنه درياي خزر متمركز شده‌ است. ذخاير گاز طبيعي آن تقريبا در سراسر خاك آن پراكنده ‌است.

 

 

زمان انتشار : 1390-01-03