۱۳۹۷/۰۲/۱۰
۹:۲۶ ق٫ظ

احمد فکرون: در روزهای سختی که نیروهای معمر قذافی و ایادی او برخی از شهرها را محاصره کرده بودند، من دیدم که این شعر چگونه مانند پاسخی علیه تمام صداها و بوق‌های نفاق و تزور عمل می‌کند. . موسیقی و شعر حتی از آتش هم قوی‌تر عمل می‌کنند. چرا که آتش فقط به جسم انسان آسیب می‌زند اما موس

هنرمند آزاده صدای نفاق نیست!

احمد فکرون هنرمندی از کشور لیبی است که از جمله خوانندگانی بشمار می‌رود که هنر موسیقی کشورش را با هنر جهانی پیوند داده است. او پس از آشنایی با موسیقی لیبی، با موسیقی در کشورهای غربی و اروپایی نیز آشنا شد تا بتواند از این گذر موسیقی ملی را با روح زمانه خود همگام کند.

جزیره نت اخیرا گفتگویی با این هنرمند لیبیایی داشته است و با او درمورد انقلاب و هنر موسیقی در کشور لیبی سخن گفته است.

او درباره نقش شعر و سرود در پیروزی انقلاب لیبی به جزیره نت گفت: شعرها و آهنگ‌های بسیاری در جریان انقلاب لیبی خوانده شدند. در واقع این شعرها مردم را به جلو سوق می‌دادند. موسیقی و شعر حتی از آتش هم قوی‌تر عمل می‌کنند. چرا که آتش فقط به جسم انسان آسیب می‌زند اما موسیقی در واقع روح را درمان می‌کند و روح را بیدار می‌کند.

او همچنین درمورد شعر خود که در ایام انقلاب این کشور بر سر زبان ها بود گفت: شعر «سرزمین من» در روزهایی بر سر زبان‌ها بود که اوضاع سختی بر مردم حکمروایی می‌کرد. این شعر امید را دل آن‌ها بیدار می‌کرد و در آن شرایط طاقت‌فرسا همراه آن‌ها بود. وی در ادامه توضیح داد: در روزهای سختی که نیروهای معمر قذافی و ایادی او برخی از شهرها را محاصره کرده بودند، من دیدم که این شعر چگونه مانند پاسخی علیه تمام صداها و بوق‌های نفاق و تزور عمل می‌کند. این شعر در آن شرایط به مردم می‌گفت که هنرمند آزاده، صدای نفاق نیست و هنرمند آزاد لیبیایی سعی نمی‌کند که مردم را فریب بدهد.

این خواننده به تاثیر کارهای خود در عرصه موسیقی لیبی نیز اشاره کرد و گفت: فکر می کنم کاری که من در زمینه رشد موسیقی لیبی انجام دادم چیزی در حد یک انقلاب بوده است. مطمئنا تولیدات هنری بسیاری در لیبی تولید خواهد شد که از انواع مختلف آلات موسیقی استفاده خواهد کرد. موسیقی‌هایی که از فرهنگ‌ها و تمدن‌های گوناگون بهره‌برده است و با ورود به زندگی ما آرامش بیشتری به ما خواهد داد.

او به مخالفت‌های دولت قذافی با آثار خود اشاره کرد و گفت: وبلاگ من توسط دولت قذافی فیلتر شده بود. آن‌ها می‌خواستند که مردم با کارهای من آشنا نشوند و آن‌ها را نخرند. این محدودیت‌ها و سانسورها از دهه هفتاد تا شروع انقلاب‌های جهان عرب ادامه پیدا کرد.  

زمان انتشار : 1391-02-30