۱۳۹۷/۰۵/۱۴
۱۲:۳۹ ب٫ظ

وابسته فرهنگی ایران در لاذقیه به دعوت آقای "خالد حیدر" مدیر مرکز فرهنگی شهر بانیاس، وابسته فرهنگی کشورمان در لاذقیه، جهت شرکت در همایش "انجمن علمی تاریخی سوریه" به این شهر سفر کرد.

وابسته فرهنگی ایران در لاذقیه از قلعه “المَرقَب” بازدید کرد

به گزارش الأمه به نقل از رایزنی فرهنگی ایران_دمشق:

قبل از شروع همایش،  از دژه معروف "المَرقَب" به همراه گروه ابنیه تاریخی بانیاس وآقای دکتر" مروان الحسن" کارشناس آثار باستانی شهر طرطوس که مسئولیت گروه ترمیم و بازسازی قلعه را نیز  برعهده دارد بازدید به عمل آمد.

مقرّرشد: درآینده نزدیک، میزگردی در مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – لاذقیه توسط استاد مروان حسن  برگزارگردد.

 

 

بانیاس شهر بندری و ساحلی در 38 کیلومتری استان طرطوس و 48 کیلومتری لاذقیه و در امتداد ساحل دریای مدیترانه واقع شده است.

منطقه ای بسیار زیبا، با چشم اندازی وصف ناپذیر، دارای کشاورزی منحصر بفرد که کشاورزان برای بهره برداری بیشتر، زمین های خود را به صورت پلکانی طراحی و آنها را با پلاستیک می پوشاند تا محصول بیشتری عاید آنها شود به طوری که از بالای قلعه "المَرقَب"  که نگاه می کنی با انعکاس خورشید بر روی آنها منظره ی جالبی را مشاهده خواهید کرد.

کلمه "بانیاس" یک کلمه یونانی وبه معنای حمامات می باشد. تاریخ شهر به دوران سلطنتی یونانیان و رومیان باز می گردد که آن را منتسب به کنعانیان می دانند.

 شرکت در همایش انجمن علمی و تاریخی سوریه تحت عنوان "فرهنگ گفتگو"

قبل از شروع همایش آقای "خالد حیدر" مدیر مرکز فرهنگی بانیاس، وابسته فرهنگی کشورمان را به تمامی اعضای این انجمن معرفی کرد .

در ابتداء آقای خالد حیدر ضمن خوش آمد گویی  به مهمانان این همایش با بیان چگونگی به شهادت رسیدن شهید "محسن حججی" از تمامی خون های ریخته شده شهدای جنگ سوریه به خصوص رشادت های ایرانیان در دفاع از سوریه و مردم آن، مطالبی را برای شرکت گنندگان بیان کرد و حاضرین برای شادی روحی تمامی آنها یک دقیقه به حالت ایستاده سکوت کردند.

سپس آقای "عزالدین علی رئیس انجمن علمی و تاریخی سوریه" به معرفی انجمن، فعالیت ها وسال تاسیس آن پرداخت واضافه کرد: اهمیت ونقش فرهنگ گفتگو و ضرورت آن اکنون در هر جامعه ای حیاتی می باشد زیرا موجب ارتقاء سطح  فکری و فرهنگی آنها خواهد شد.

این همایش با طرح موضوعات مختلف پیرامون چگونگی ایجاد یک گفتگوی خوب و سازنده، به دور از هر گونه تنش وتحمل طرف مقابل به کار خود ادامه داد.

 

 

این انجمن در سال 2014 میلادی تاسیس شده است و فعالیت آن حول موضوعات ذیل می باشد:

- حفظ آثارتاریخی،  تمدنی ، هویتی و ملّی سوریه.

-برگزاری سمینارها، سخنرانی ها، فرهنگی و جلسات فکری.

- سازماندهی سفر و بازدید از موزه ها و اماکن باستانی و توریستی.

- انجام تحقیقات و مطالعات تاریخی، اجتماعی، اقتصادی و فکری.

- انتشار مجلات.

- ایجاد نمایشگاه تاریخی، فرهنگی و هنری و صنایع دستی.

- برقراری ارتباط با شخصیت های مختلف، انجمن ها و نهادها که با این اندیشه و اهداف همسو می باشند.