۱۳۹۸/۱۰/۰۴
۷:۴۱ ق٫ظ

«از قدیم گفته‌اند آن چه را که سیاست تباه کند، فرهنگ اصلاح نماید. امروزه اما گویا در برخی جوامع، فرهنگ کارایی اصلاح‌گری خود را تا حدودی از دست داده و مغلوب سیاست و سیاستمداران گشته است.»

واکنش رایزن فرهنگی ایران در لبنان به تعطیلی نمایشگاه کتاب بیروت

به گزارش الأمه:

عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی ایران در لبنان در واکنش به تعطیلی نمایشگاه کتاب بیروت در یادداشتی با عنوان «نمایشگاه کتاب بیروت و تعطیلی تلخ‌اش» نوشت: «از قدیم گفته‌اند آن چه را که سیاست تباه کند، فرهنگ اصلاح نماید. امروزه اما گویا در برخی جوامع، فرهنگ کارایی اصلاح‌گری خود را تا حدودی از دست داده و مغلوب سیاست و سیاستمداران گشته است.

این داستان غم‌انگیز و تأسف‌بار اما امسال و در تازه‌ترین نمونه تلخ و ناگوارش، به تعطیلی شصت‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب بیروت رسیده است. نمایشگاهی که قرار بود همچون گذشته با حضور جمع زیادی از ناشران محلی و بین‌المللی از یک‌سو و فرهنگ‌دوستان و کتاب‌خوانان از سوی دیگر در بیروت، پایتخت چاپ و نشر کتاب و رسانه در جهان عرب برگزار شود، از سوی اتحادیه ناشران این کشور به دلیل شرایط نابسامان اقتصادی و اجتماعی به نهم اسفند ماه سال آینده موکول شد.

نخستین دوره این نمایشگاه که شاید یکی از مهم‌ترین محافل فرهنگی و ادبی منطقه باشد، در اردیبهشت سال ۱۳۳۵ برگزار شد و علاقه‌مندان و ادب‌دوستان حتی در اوج سال‌های جنگ خونین هفده ساله لبنان نیز، از برگزاری آن محروم نشدند. اما این‌ بار ظاهرا باید طعم تلخ تعطیلی این نمایشگاه را بچشند.

چنین رویداد ناگواری برای هیچ ملتی میسر مباد!

آمین رب العالمین»

 

منبع: ایسنا