۱۳۹۷/۰۲/۳۱
۴:۲۳ ب٫ظ

يك هيات شش نفره بلند پايه دفاعي پاكستان شنبه شب به منظور برگزاري دوازدهمين دور گفت و گوهاي ميان هند و پاكستان در مورد سياچن وارد دهلي نو شد.

یک هیات بلندپایه دفاعی پاکستان وارد هند شد

قائم مقام وزارت دفاع پاكستان سرلشكر بازنشسته 'سيد اطهر علي' رياست اين هيات را در مدت گفت و گوهاي دو روزه از روز دوشنبه به عهده خواهد داشت.

هند و پاكستان گفت و گوهاي فيمابين را در مورد سياچن در سطح قائم مقامان وزارت دفاع بعد از چهار سال وقفه انجام مي دهند.

بنا به گفته منابع وزارت دفاع هند در دهلي نو، قائم مقام وزارت دفاع هند 'پراديپ كمار' رياست هيات هندي را در اين مذاكرات به عهده خواهد داشت.

هند و پاكستان گفت و گوهاي فيمابين را در مورد سياچن در سطح قائم مقامان وزارت دفاع اولين بار در سال 1985 انجام دادند.

تصميمي مبني بر ضرورت انجام گفت و گو ميان هند و پاكستان در مورد موضوع سياچن اولين بار توسط نخست وزير وقت هند 'راجيو گاندي' و رئيس جمهوري وقت پاكستان 'ژنرال ضياالحق' اتخاذ گرديد.

گفت و گوهاي هند و پاكستان در مورد سياچن از زمان برگزاري هشتمين دور آنها در سال 2004 به صورت بخشي از گفت و گوهاي صلح ميان اين دو كشور كه شامل موضوع كشمير نيز مي باشد در آمده است.

هند گفت و گوهاي صلح خود را با پاكستان، بدنبال حملات تروريستي 26 نوامبر سال 2008در مومباي، متوقف و برخي از سازمان هاي دولتي پاكستان را به طراحي و اجراي اين حملات متهم كرد اما نخست وزيران هند و پاكستان در طول نشستي در آوريل سال 2010 در پايتخت بوتان تصميم گرفتند كه گفت و گوهاي فيمابين را از سر بگيرند.

قائم مقامان وزارت امور خارجه هند و پاكستان در فوريه سال جاري در راستاي اجراي اين تصميم با يكديگر ديدار و در مورد مسائل ميان اين دو كشور تبادل نظر كردند.

هند و پاكستان از 1947 كه استقلال خود را از انگليس اعلام كردند سه بار باهم جنگيدند كه دو نبرد آنها برسر منطقه كشمير بود .

اين دو كشور از ژانويه 2004 گفت و گوهاي صلحي را كه روند آرامي را طي مي كند ، آغاز كرده اند . 

 

زمان انتشار : 1390-01-01