۱۳۹۷/۰۲/۲۶
۸:۳۶ ب٫ظ

موسسه سیاسیت خاورنزدیک واشنگتن آمریکا در گزارشی فاش کرد که پادشاه عربستان در پیامی به رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که به هیچ وجه اجازه تشکیل دولتی شیعه در بحرین را نخواهد داد.

پادشاه عربستان به اوباما پیغام داد که اجازه تشکیل دولتی شیعه در بحرین را نمی دهد

موسسه سیاست خاورنزدیک واشنگتن آمریکا در گزارشی به بررسی آخرین تحولات بحرین و دخالت نظامی عربستان و امارات در این کشور پرداخت.

در این گزارش آمده است: برنامه اصلاحاتی که ملک حمد آل خلیفه در سال 2002 اجرا ساخت شهروندان شیعه بحرین که اکثریت جمعیت این کشور را تشکیل می دهند را به شهروند درجه 2 مبدل کرد و این امر که به از دست رفتن فرصت های شغلی و آزادی های سیاسی برای شیعیان منجر شد قیام آنان را علیه نظام پادشاهی و سنی آل خلیفه در پی داشت.

سیمون هندرسون عضو ارشد انستیتو واشنگتن و نویسنده این مقاله می افزاید: دخالت نظامی عربستان و امارات دقیقا یک روز پس از بیانیه رسمی ولی عهد بحرین مبنی بر آغاز گفت و گوی ملی با هدف برگزاری انتخابات برای تشکیل پارلمانی مستقل و دارای صلاحیت کامل، تشکیل دولت بر اساس رای ملت و برگزاری انتخابات های پاک و شفاف صورت گرفت.

وی تاکید کرد: یاری گرفتن دولت بحرین از نظامیان آل سعود سبب گسیختگی میان خاندان آل خلیفه شد و برخی از آنان از این اقدام نظام به شدت مخالفت کردند.

هندرسون با اشاره به هراس عربستان از قدرت گرفتن جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: عربستان و امارات، بحرین را خط قرمزی برای مقابله با قدرت دیپلماسی و هسته ای ایران می دانند و به همین دلیل است که پادشاه عربستان پیش از یورش به بحرین به اوباما پیام داد که عربستان اجازه تشکیل دولت شیعه در بحرین را نخواهد داد.

عضو ارشد انستیتو واشنگتن ادامه داد: آمریکا و کشورهای همپیمانش در خلیج فارس درباره کیفیت تحقق پیشرفت سیاسی در بحرین اختلاف نظر دارند و اگر راه حل های مناسبی برای پایان دادن به بحران در بحرین اتخاذ نکنند شاهد کاهش روابط منامه با واشنگتن خواهیم بود که در پی آن نیز قدرت ایران در منطقه افزایش می یابد.

وی از عدم حمایت آمریکا از حسنی مبارک یاد کرد و خاطر نشان ساخت: رهبران عربستان و امارات هنگامی که عدم حمایت آمریکا از رئیس جمهور مصر که از همپیمانان طولانی مدت این کشور به شمار می آمد را مشاهده کردند نسبت به سرنوشت خود و مواضع واشنگتن در قبال آنها دچار بیم و تردید شده اند.

 

زمان انتشار : 1390-01-06