۱۳۹۷/۰۱/۲۹
۸:۳۷ ب٫ظ

جشنواره مذکور برای گرامی داشت یاد و خاطره برخی شخصیت‌های ادبی در متروی این کشور تعدادی کتابچه از آثار ادیبان الجزائری را در میان مردم توزیع کرد. بهای این کتابچه‌ها برابر با قیمت بلیط مترو عرضه شده است تا مردم برای خرید آن مشکلی نداشته باشند. همچنین یک روز تمام فیلم مستندی نیز از

پایان کار جشنواره بین‌المللی ادبیات الجزائر

به نقل از سایت خبری جزیره نت جشنواره بین‌المللی ادبیات الجزائر پس از ده روز برگزاری برنامه‌ها و شب شعرهای مختلف با تجلیل از برخی چهره‌های ادبی به کار خود خاتمه داد.  

در این جشنواره از ده‌ فعال عرصه ادبیات که در کارنامه ادبی خود سابقه مبارزه با استعمار داشتند، قدرانی شد. «مولود معمری» نویسنده زن الجزائری و نویسنده کتاب «ستاره»، «الطاهر طار» نویسنده داستان «لاز»، «مقدی زکریا» شاعر انقلابی الجزائر و «مالک حداد» نویسنده از جمله افرادی بودند که در این جشنواره از آن‌ها قدرانی به عمل آمد. «مالک حداد» نویسنده بیانیه بسیار مشهور «زبان فرانسوی تبعیدگاه من است به همین دلیل تصمیم گرفته‌ام سکوت کنم»، می‌باشد.

جشنواره مذکور برای گرامی داشت یاد و خاطره این شخصیت‌های ادبی در متروی این کشور تعدادی کتابچه از آثار این افراد در میان مردم توزیع کرد. بهای این کتابچه‌ها برابر با قیمت بلیط مترو عرضه شده است تا مردم برای خرید آن مشکلی نداشته باشند. همچنین یک روز تمام فیلم مستندی نیز از زندگی این چهره‌های برتر برای علاقمندان به شناخت هر چه بهتر و بیشتر این شخصیت‌های ادبی پخش شد. در مدت برگزاری جشنواره سه مسیر اصلی متروی الجزائر افزون بر برنامه‌های فوق شاهد برپایی نمایشگاه‌های مختلف نیز بود.

جزیره نت درباب هدف از برگزاری این برنامه‌ها در حاشیه جشنواره مذکور به نقل از «خلیده تومی» وزیر فرهنگ الجزائر نوشت: هدف از اجرای این برنامه‌ها نزدیک کردن نویسندگان به عامه مردم است و این که جوانان با بزرگان ادبیات الجزائر آشنا بشوند.

از دیگر برنامه‌های حاشیه‌ای این جشنوراه نشست‌های مختلف و جلسات و بحث و گفتگوی گوناگون بود که ارتباط مردم را با ادیبان و فعالان عرصه ادب الجزائر نزدیکتر کرده بود. برنامه «گفتگوی میان دو نویسنده» یکی از این نشست‌ها بود که با استقبال بسیار خوب بازدیدکنندگان روبرو شد. در این برنامه «حبیب السالمی» نویسنده‌ای از تونس و «سعید بوطاجین» نویسنده الجزائری حضور داشتند.

«السالمی» در این برنامه درباره جنگ تمدن‌ها سخن گفت که در کتاب خود با عنوان «رایحه ماری کلیر» به آن پرداخته بود. این داستان درگیری و تضاد شرق و غرب را به تصویر می‌کشد. «رایحه ماری کلیر» داستان رابطه مردی شرقی و زنی اروپایی را نشان می‌دهد که به دلیل تفاوت‌هایشان دچار مشکل می‌شوند.

جنگ تمدن‌ها همچنین موضوع کتاب «موسم مهاجرت به شمال» از «طیب صالح» بوده است که البته از زاویه‌ای دیگر به آن نگاه شده است.

این جشنواره چهاردهم تا بیست و سوم ژانویه برپا بود و حتی برنامه‌های مختلفی برای کودکان و جوانان نیز داشت.   

 

http://www.aljazeera.net/news/pages/ef39da4a-0671-4784-96a7-f72f6a6e14bd

 

زمان انتشار : 1391-04-07