۱۳۹۷/۱۱/۱۰
۱۰:۲۲ ق٫ظ

سازمان یمنی "شهروندان برای حقوق بشر" گزارشی را منتشر کرده که بر اساس آن پیامدهای جنگ یمن بر میراث فرهنگی و همچنین میزان خسارت های وارده بر آثار باستانی و فرهنگی ناشی از تخریب های متعمدانه در این کشور را نشان داده می شود.

پیامد های جنگ بر میراث فرهنگی یمن

به گزارش اختصاصی الأمه:

نویسنده این گزارش، دانیل ویگیت در گزارشی در روزنامه "کامرسانت" روسیه نوشته است: علیرغم گزارش های سازمان های حقوق بشری جنگ همچنان ادامه دارد و چشم طالبان صلح به دور جدید گفتگوها بین جنبش انصارالله و مقامات یمنی مورد حمایت آل سعود دوخته شده است؛ قرار است نشست در اواخر ماه جاری میلادی در سوئد برگزار شود اما هنوز جزئیات این نشست مشخص نیست.

این نویسنده با اشاره به سی و سومین سالگرد تاسیس یونسکو، می نویسد: سازمان یمنی "شهروندان برای حقوق بشر"  طی گزارشی روشن می کند که جنگ منجر به ویرانی اماکن باستانی شده است که بعضا تاریخ آنها به هزاران سال پیش باز می گردد.

در این گزارش به نقل از رضیه المتوکل، رئیس سازمان "شهروندان برای حقوق بشر" آمده است: "سایه جنگ همه جا را فراگرفته است و زندگی مردم یمن و میراث فرهنگی آن که نمادی از تاریخ یمن و حافظه جمعی یمنی هاست را ویران کرده است؛ این خسارت بزرگ نه تنها برای مردم یمن بلکه برای میراث جهانی بشر رخ داده است".

 

28 حادثه‌ی ویران کننده

نویسنده اضافه کرده که کارشناسان این سازمان یمنی لیستی مستند شده از 28 حادثه‌ی ویران کننده در مناطق باستانی پر اهمیت آماده کرده‌ که درستی این اطلاعات توسط مردم محلی نیز تایید شده است؛ این لیست شامل سد قدیمی مارب، دژ کوکابان و قصر دارالحجر و مسجد الهادی می‌شود.

همچنین این بیانیه مطبوعاتی حاکی از آن است که جنگجویان سلفی مورد حمایت آل سعود اقدام به تخریب مسجدی باستانی در منطقه فازه کرده اند که تاریخی 1200 ساله دارد.

این موسسه خاطرنشان می کند که آنچه رخ می دهد ما را به یاد حوادث جاری در سوریه و عراق می اندازد. از سال 2014 تاکنون عناصر داعش مقبره‌ها، مساجد، موزه ها و معبد‌ها را تحت عنوان پیاده سازی احکام الهی ویران کرده‌اند درحالی که هدف اصلی آنها نابودی میراث تاریخی و فرهنگی و دینی در خاورمیانه بوده است. در بین این ویرانی ها میتوان از نابودی قوس‌النصر متعلق به دوران امپراطور روم، "سیبتیموس سوروس" در پالمیرا نام برد.

احترام به ارزش ها

نویسنده همچنین می نویسد که اعضای "شهروندان برای حقوق بشر" در گزارششان از طرف های درگیری خواسته اند تا به ارزش های فرهنگی احترام بگذارند و از جامعه جهانی خواسته اند تا از تاریخ و تمدن یمن در برابر طرف های درگیر محافظت کند. همچنین این سازمان بر اتخاذ تدابیر لازم توسط شورای امنیت برای پایان درد و رنج مردم یمن تاکید کرده است.

جنگ داخلی یمن بعد از درگیری نیروهای انصارالله در شهر عمران در شمال غربی یمن شعله ور شد و از آن زمان درگیری ها بین نیروهای انصارالله با حکومت بالاگرفت و با اضافه شدن ائتلاف کشورهای عربی به رهبری آل سعود در سال 2015 به آتش جنگ افزوده شد. در حال حاضر جنگ زندگی بیش از 10 میلیون نفر را تهدید کرده و باقی مردم را نیز به مرز بحران انسانی کشانده است.

 

یمن غرق می شود

نویسنده این گزارش به نقل از کمیته بین المللی صلیب سرخ عنوان کرده که «یمن به شکل گسترده ای در حال غرق شدن در خشونت های ادامه دار است» و به همین دلیل است که پایبندی به اصول جنگ لازم و ضروری است.

همچنین این کمیته در بیانیه مطبوعاتی خود اضافه کرد که با توجه به حجم خسارت هایی که این جنگ برجای گذاشته است کمیته بین المللی صلیب سرخ از هرگونه طرح صلح استقبال کرده و همچنین آماده ارائه هرگونه حمایت و پشتبانی لازم است.

این کمیته اشاره کرده است که تلاش ها برای دستیابی به صلح به موفقیت واقعی دست نیافته است و در هفته گذشته ارتش مورد حمایت آل سعود عملیات جدیدی را در شهر الحدیده آغاز کرده و انتظار می رود که  تلاش بعدی برای پایان درگیری ها تحت نظارت های بین المللی در پایان ماه جاری میلادی و در سوئد صورت پذیرد.

ضیف الله شامی، وزیر اطلاع رسانی حکومت انصارالله در گفتگویی با خبرگزاری نووستی روسیه تاکید کرد که برنامه گفتگوهای نشست هنوز نهایی نشده است و افزود: ما دائما ندای صلح سرمی دهیم و تا وقتی که چشم انداز روشن و جزئیات عملیاتی مشخص وجود داشته باشد از هر دعوتی برای ایجاد صلح از سوی سازمان ملل و دیگران استقبال می کنیم.