در حالی که این دور از رویداد سینمایی کن برای سینمای کشورهای عربی ناامیدکننده بود اما معدود آثاری از همین منطقه در رقابتها و رویدادهایی مهم به موفقیتهایی چشمگیر دست یافتند که همین موفقیت باید دلیلی برای خرسندی صنعت سینمای عرب باشد.
پس از اکران آغازین در ۲۹ آوریل، «کفرناحوم» که داستان نوجوانی ۱۲ ساله است که از دست خانوادهاش میگریزد، در گیشه سینمای کشور چین خوش درخشید.
با وجود فروش گیشه خانگی یک میلیون و ۶۰۰ هزار دلاری این فیلم که با اکرانی محدود توسط کمپانی سونی انجام گرفت و آمار ناامیدکننده از دیگر مارکتهای شاخصی همچون فرانسه با ۶۳۵ هزار دلار و بریتانیا با ۱۸۴ هزار دلار، اما اتفاق خوب برای این فیلم در چین رخ داد. به دنبال اکران موفق این فیلم در این کشور تنها در آخر هفته اکران اول خود در این کشور ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار فروش داشت که این موفقیت مرهون راهکار رندانه کمپانی «راود پیکچرز» برای زمان و نوع اکران «کفرناحوم» در چین بود.
تا موعد جشنواره کن و موفقیت این فیلم در این رویدادمهم سینمای جهان، فروش کلی فیلم به رقم ۴۰ میلیون دلار رسیده بود و حالا این رقم به ۵۴ میلیون دلار رسیده است و حتی از فیلم «شَزَم»، «دامبو» و به تازگی از «علاءالدین» هم بالاتر ایستاده است.
مهمترین وجه موفقیت فیلم «کفرناحوم» به حضور و خوب دیده شدن این فیلم در مارکت چین برمیگردد که به عنوان پدیدهای بالقوه از دنیای عرب معرفی شده است و در این مارکت در حال توسعه و غیرقابل پیش بینی، با استقبال مخاطبین این کشور پرجمعیت مواجه شده است.
موضوع فیلمی چون «کفرناحوم» مساله فقر است و میتوان آن را به هر جای این کره خاکی تعمیم داد
محمد حفظی تهیهکننده معروف مصری و مدیر فستیوال فیلم قاهره در مورد مارکت سینمایی کشور چین میگوید: اکران فیلمهای منطقه ما در کشور چین، اولویت و آمال و آرزوی هر فیلمسازی است، چراکه برای ما بسیار تعیینکننده است. موضوع فیلمی چون «کفرناحوم» مساله فقر است و میتوان آن را به هرجای این کره خاکی تعمیم داد؛ از این رو اینچنین مضامینی با استقبال مواجه میشوند.
البته برخی از تهیهکنندگان اهل خاورمیانه تمام موفقیت گیشهای فیلم «کفرناحوم» را مدیون مارکت چین نمیدانند و سهم عمده آن را مربوط به شخص خود «نادین لبکی» کارگردان فیلم و بخشی از آن را هم به اعتبار نامزدی این فیلم برای جایزه اسکار میدانند.
با این وجود چین در سالهای اخیر در راستای ارتقاء جایگاه تجاری خود در جهان، به سرعت در حال گسترش تمام حوزههای سینمایی خود بوده و سالانه چند صد سالن سینما به سالنهای خود میافزاید و همچنین در بخش تولید محتوای سینمایی سرمایهگذاریهای کلانی انجام داده است.