۱۳۹۷/۰۲/۰۱
۰:۴۲ ق٫ظ

به آسانی می توان حمایت عربستان از مبارک و تلاش برای نجات او را تفسیر کرد؛ این تلاشها برخاسته از ترس کاملا آشکار سعویها از تحولاتی است که در سیاستهای آمریکا در منطقه بوجود آمده است.

چرا آل سعود نگران محاکمه مبارک است؟

روزنامه انگلیسی گاردین فاش کرد، خاندان حاکم بر عربستان تلاشهای بسیاری در قاهره و واشنگتن برای جلوگیری از محاکمه حسنی مبارک دیکتاتور سرنگون شده مصر انجام داده است.

به گزارش شبکه العالم، بر اساس گزارش روزنامه گاردین، همه در جهان اینک منتظر واکنش سعودی ها به حکم "عبدالمجید محمود" دادستان کل مصر درباره بازداشت 15 روزه مبارک برای تحقیق هستند.

به آسانی می توان حمایت عربستان از مبارک و تلاش برای نجات او را تفسیر کرد؛ این تلاشها برخاسته از ترس کاملا آشکار سعویها از تحولاتی است که در سیاستهای آمریکا در منطقه بوجود آمده است.

آمریکا اکنون از رژیم های هم پیمان خود در منطقه و از جمله عربستان می خواهد اصلاحاتی را اجرا کنند، اصلاحاتی که به اوضاع فعلی امنیتی منطقه ضربه ای نزند، و موجب سرکار آمدن نخبگانی مخالف با آمریکا نشود.

این درحالی است که خاندان حاکم در ریاض نمی تواند این اصلاحات را تحمل کند، زیرا این اصلاحات آل سعود را در معرض چند دستگی، خطر فقدان درآمدها و ثروتهای عظیم و از دست دادن قدرت و نفوذ قرار می دهد.

پس از سرنگونی مبارک در 11 فوریه ، عربستان تلاش کرد انقلاب مصر را از 3 جهت به شکست بکشاند:

1- ایجاد آشوب داخلی برای متوقف کردن روند تغییر. این امر با توجه به راه یافتن گروههای تکفیری وفادار به عربستان به مصر (این گروهها در مقابله با نظام موضعی بی طرف داشتند و علیه تظاهرات فتوا داده بودند) و انجام عملیات بمبگذاری و انفجار در کلیساها برای ایجاد فتنه میان مسلمانان و قبطیها، و نیز منفجر کردن قبرهای اولیای صالح برای برانگیختن فتنه های مذهبی کاملا مشخص است.

2.التقرب من السلطات الجدیدة لأجل تعویم؟ النظام السابق، بالإبقاء على بعض رموزه وتجنیبه المحاکمة أو المساءلة أو نبش ملفاته التی تفوه منها روائح الفساد والسرقة والهدر، وبالتالی وضع خناق على عملیة التغییر وقصرها على حدود معینة.

2- نزدیک شدن به مسئولان جدید مصر برای حفظ ساختار رژیم سرنگون شده، و ابقای برخی عناصر این رژیم و جلوگیری از محاکمه و بازخواست و طرح پرونده های مسئولان سابق که سرشار از مسایل فساد، سرقت و هدر دادن اموال عمومی است. تحت فشار قرار دادن روند تغییر و محدود کردن آن به مسایل مشخص.

3- تلاش برای کودتا علیه انقلاب، با استفاده از کند بودن روند تغییر و ایجاد اختلاف میان دو گروه طرفدار تغییر و گروه خواهان فعالیت مجدد عناصر رژیم سرنگون شده که هنوز پایگاههای خود را در داخل دولت مصر حفظ کردند.

گاردین در ادامه تاکید کرد: اگر نیروهای انقلاب اهمیت محاکمه قضایی مبارک و عناصر وی را درک کرده باشند، عربستان فورا به راه ها و شیوه های بسیاری برای متوقف کردن این محاکمه روی می آورد. از جمله این راه ها می توان به این موارد اشاره کرد: مطرح کردن اختلافات و مشکلات گذشته در میدان التحریر و اختلاف میان ارتش و مردم، تهدید ریاض به اخراج حدود یک میلیون کارگر مصری؛ تلاش برای تاثیر گذاری بر مردم مصر با منتشر کردن پیام مبارک از طریق شبکه العربیه برای نشان دادن وی به عنوان فردی مظلوم و بی گناه؛ و در نهایت سفر سعود فیصل وزیر امور خارجه عربستان به قاهره و دیدار با مشیر طنطاوی با هدف منصرف کردن وی از محاکمه مبارک.

 

زمان انتشار : 1390-02-05