۱۳۹۷/۰۲/۳۱
۴:۴۴ ب٫ظ

جرج جرداق اظهار می کند که به جای اینکه دنبال دعواها و اختلافات بین شیعه و سنی بر سر امامت برود، به دنبال شناخت امام علی(ع) رفته تا به عظمت او دست پیدا کند.

چرا درباره عدالت حضرت علی(ع) کتاب نوشتم؟

جرج جرداق نویسنده مشهور لبنانی و نویسنده کتاب "امام علی (ع) صدای عدالت انسانی" در دیدار با گروهی از اساتید حوزه درباره چگونگی نوشتن این کتاب سخن گفته است.

جرج جرداق گفته است :

" در زمان کودکی از مدرسه فرار می کردم و چون بچه کوهستان و علاقه مند به جنگل و آب بودم، در آنجا مشغول به شعر می شدم و شعر می خواندم. اطرافیانم به این فکر افتادند که به کجا فرار می کنم و قصد کردند تعقیبم کنند. برادر بزرگترم که بعدها یک فیلسوف شد، به اطرافیانم توصیه کرد تعقیبم نکنند و به آنها گفت؛ او کار خوبی می کند و درس واقعی را او می خواند. برادر بزرگم به جای اینکه مرا تنبیه کند، کتاب نهج البلاغه را در اختیارم گذاشت و توصیه کرد که این کتاب را که سرشار از ادب عربی است بخوانم.

این کتاب بنده را علاقه مند کرد و این جریان ادامه پیدا کرد تا آنجایی که در بیست سالگی معلم ادبیات شدم. در آن زمانی که بنده معلم ادبیات شدم، نهج البلاغه در مواد درسی کشور لبنان قرار داشت و قرار بر این شد، بنده نهج البلاغه را تدریس کنم. هنگامی که تدریس را شروع کردم این احساس به بنده دست داد که باید بیشتر کتاب های مربوط به امام علی(ع) را مطالعه کنم تا بتوانم تدریس عالمانه تری را عرضه کنم. وقتی به کتاب های مربوط به امام علی(ع) مراجعه کردم، متوجه شدم افرادی درباره امام علی(ع) کتاب نوشتند، اما هیچ کدام از این نویسندگان امام علی(ع) را نشناخته‌اند.

در ادامه مطالعاتم متوجه شدم اختلافاتی در رابطه با امام علی(ع) بین شیعیان و اهل سنت وجود دارد. شیعیان می گویند که امام علی(ع) امام است و ولایت دارد؛ ولی اهل سنت این مباحث را انکار می کنند. این احساس در بنده به وجود آمد که به جای اینکه دنبال این دعواها و اختلافات بروم، به دنبال شناخت امام علی(ع) رفته و به عظمت او دست پیدا کنم. بعد از مطالعه نهج البلاغه و کتب دیگر متوجه این موضوع شدم که حقیقت با علی است و این حقیقت را ادامه دادم.

در منطقه ما، مجله ای بود که از من خواست مطالبم را به آنها بدهم. بنده این کار را کردم و آنها مطالبم را که درباره نهج البلاغه و امام علی‌(ع) بود به چاپ رساندند. بعد از اینکه مطالب بنده در آن مجله به چاپ رسید، این مجله به دست رئیس راهبان مارونی آن منطقه رسید و از مطالبم لذت برد. ایشان درخواست کرد اجازه بدهم مطالبم را در قالب کتابی به چاپ برساند و با هزینه کلیسا این کار را کرد؛ در حالی که اموال کلیسا فقط برای منافع مسیحیان خرج می شد و به این ترتیب کتاب امام علی‌(ع) صدای عدالت انسانی چاپ شد.

وقتی حاصل درآمد از فروش کتابم را به رئیس کشیشان تحویل دادند، اظهار کرد که این کار او فقط برای منفعت علمی بوده و از گرفتن آن خودداری و آن را وقف امور خیریه کرد."

 

زمان انتشار : 1390-01-01