۱۳۹۷/۰۱/۲۸
۴:۴۲ ب٫ظ

الامه- بازماندگان رژيم سابق همچنان و سلفي ها انحصار فعاليت فرهنگي را در يمن را به دست گرفته اند با اين وجود ابتكارات فردي همچنان اين انحصار را پس از انقلاب به چالش مي كشند.

 چنگ اندازی سلفی ها و بازماندگان رژیم سابق بر عرصه فرهنگ یمن

پس از  رنج و بیماری که سال‌ها دامن‌گیر عرصه فرهنگی یمن شده و زمین‌گیرش کرده بود، جنبش مردم در سال 2012 نوش دارویی بود که او را حیاتی دوباره بخشید. این نوش دارو، چیزی نبود جز فریاد جوانان یمنی علیه رژیم علی عبد الله صالح.
اما پس از همه این حوادث، قدرت حاصل از پیروزی در نیروهای سلفی منحصر شد؛ همان کسانی که زمام همه امور را به دست گرفتند. « نمایشگاه کتاب صنعا» خود بهترین شاهد بر این دعوی است. نمایشگاهی که روزنه امید روشنفکران بود تا بتوانند دستاوردهای فرهنگی خود را به علاقمندان عرصه فرهنگ و ادب عرضه کنند، امسال به شکلی عجیب و غریب و باور نکردنی برگزار شد.
سلطه نیروهای سلفی بر این نمایشگاه بیش از پیش به چشم می‌خورد. و شگفت اینکه در حال حاضر وزارت فرهنگ، و نیز « اتحادیه عمومی نویسندگان» که مدیریت نمایشگاه کتاب را بر عهده دارد، در قبضه قدرت عبد الله عوبل، رفیق قدیمی جناح چپ است.
« رژیم سابق همچنان حكومت مي كند»، این پاسخی صریحی بود که مدیر نمایشگاه درباره علت انتشار کتاب‌های سلفی در نمایشگاه، عنوان کرد. انتقادها از وزارت فرهنگ به دليل همدستي آن با شرايط جاري، حتی با تعیین اولین معاون زن وزارت فرهنگ، هدی ابلانِ شاعر، نیز متوقف نشد.
اما حضور طغيان گرانه سلفی هم نتوانست جلودار ابتکارات فردی نویسندگان باشد. اقداماتی که به منظور ایجاد زمینه‌ای خارجی – عربی برای انتشار دستاوردهایشان صورت گرفت. « بیروت» مهم‌ترین پناهگاه برای نویسندگان یمنی برای عرضه کتاب‌هایشان بود. رمان « حرمت» علی المقریِ شاعر، توسط انتشارات « دار الساقی» منتشر شد، این انتشاراتی همچنین دومین رمان نبیل زبیر را با عنوان « يك جفت كفش براي عايشه» به علاقمندان عرصه فرهنگ و ادب عرضه کرد.
در حالی که « الآداب»، « گزارش هدهد» اثر جدید "حبیب عبد الرب سروری" را به بازار فرهنگی می‌فرستاد، در عرصه هنرهای تجسمي اتفاق دیگری در حال رخ دادن بود. سال 2012 شاهد ابتکاراتی بود که توسط "مراد سبیع" هنرمند عرصه تجسمي صورت گرفت. وی با « دیوار خیابانت را رنگ کن» ایده انقلابي طراحی نقاشی‌های دیواری، به خصوص در مناطقی که در خط مقدم و زیر آتش هستند را به انجام رساند.
دومین كمپين، تحت عنوان « دیوارها آنان را به خاطر سپرده است» صورت گرفت. این اقدام شامل ترسيم چهره‌ها و شخصیت‌هایی معارض با رژيم سابق بود که در طول سی سال گذشته به دلیل فعالیت‌های مخالف رژیم از دیده‌ها مخفي مانده اند.( زندانيان مخالف علي عبدالله صالح). این اقدام به وسیله گرافیک و ترسیم چهره این افراد بر دیوارهای صنعاء، صورت گرفت. اما طرح اين هنرمند با مخالفت نیروهای امنیتی رو به رو شد، همان کسانی که می‌خواهند این پرونده‌ها همچنان سر به مهر باقی بماند و بار دیگر باز نشود، زیرا بسیاری از شخصیت‌هایی که در ربودن اين معارضان دست داشتند، همچنان در قید حیات هستند.
منبع:
http://layal.al-akhbar.com/node/174414

 

زمان انتشار : 1391-10-11