۱۳۹۷/۰۵/۱۷
۱۰:۳۵ ق٫ظ

چهاردهمين دوره از جشنواره فيلم های مستند با هماهنگی مركز آموزشی فرانسه در لبنان و با همكاری جمعيت سينمايی «متروپوليس» در نه عنوان مستند داخلی و خارجی با عنوان «مونيتورهای واقعيت» در بيروت برگزار شد.

چهاردهمین جشنواره فیلم های مستند بیروت برگزار شد

به گزارش الأمه به نقل از رایزنی فرهنگی ایران_بیروت:

چهاردهمين دوره از جشنواره فيلم های مستند با هماهنگی مركز آموزشی فرانسه در لبنان و با همكاری جمعيت سينمايی «متروپوليس» در نه عنوان مستند داخلی و خارجی با عنوان «مونيتورهای واقعيت» در بيروت برگزار شد.

در اين دوره پنج عنوان فيلم های عربی به نمايش در آمد كه سه فيلم از آن لبنانی بود. برخی از اين فيلم ها در جشنواره های بين المللی مانند «كن» و«برلين» حضور داشتند. فيلم هايی بحث بر انگيز از كشورهایی كه بهارعربی را تجربه كردند و نيز موضوع زنان و توانايی تأثيرگذاری آنها و مبارزه و وضعيت زنان از جمله محتواهای اين مستند ها بود.

در افتتاحيه اين جشنواره، مستند فرانسوی بخش 35، اثر اريك كاراواكا به نمايش درآمد. اين فيلم در حقيقت نمايش يك زندگی خانوادگی است و يكی از دختران خانواده  به مسافرتی نامعلوم می رود و از سرنوشت او اطلاعی نيست. در بخش مستند های لبنانی فيلمی از نيكولا خوری با عنوان «رزونانس» كه مستندی از واقعيت موجود در اردوگاههای پناهندگان سوری و مشكلات آنها در لبنان را به نمايش درآورده است. همچنين مستندی از كشور تونس با عنوان «صداهايی از دو قصر» كارمشتركی از الفت لملوم و ميشل تابت به نمايش در آمد كه زندگی ساكنان مناطق مرزی تونس با كشور الجزاير را به تصوير كشيده است و انتظارات، آرزوها و مقاومت اين قشر از جامعه تونس را كه همگی از كارگران بيكار و فرزندان آنها و نيز قاچاقچيان هستند به نمايش درآورده است.

فيلم ديگری از مكزيك با عنوان«تمپاستاد» به كارگردانی تاتيانا هويزو، داستان دو زن را بازگو می كند كه از شمال تا جنوب كشور را طی می كنند و در پی عشق و آرزوهای خود می گردند و فساد و ظلم و خشونت را بازگو می كنند كه بخشی از واقعيت جامعه مكزيك می باشد.

فيلمی ديگر با عنوان«نائله و انتفاضه» اثر جوليا پاشا می باشد كه روند مبارزاتی زنان فلسطينی را در نخستين انتفاضه در اين كشور از زمان حضور «نائله عايش» زن مبارز فلسطينی در انتفاضه و به زندان افتادن وی توسط صهيونيست ها آغاز ميگردد و تا زمان خروجش از زندان و ادامه مبارزات او را كه با فرزند شيرخوارش در آغوش خود، دست از مبارزه، تحريم و برگزاری اعتصاب در برابر صهيونيست ها بر نمی دارد.

خانم ماری جرمانوس صبا لبنانی الاصل و دارای تابعيت آمريكا نيز فيلمی را از تاريخ اعتراضات داخلی كشورش بر ضد نظام طائفه گری با عنوان«احساس بزرگتری از عشق» توليد كرده است.

همچنين مستندی از هلند با عنوان« ما مارجلا هستيم» اثر منّا لورا ميجر نيز به مشكلات زنان و تبعيضی كه نسبت به آنها روا می شود می پردازد.

«قله هفتم» مستند ديگری از لبنان و كاری از ايليا يوسف بوده كه داستان مجموعه ای از زنان و مردانی را به تصوير كشيده كه قصد دارند بر فراز قله دينالی در آلاسكا صعود كنند.

از ديگر مستندهای به نمايش درآمده از فرانسه كه نامزد اسكار نيز بوده، مستند« چهره ها و اماكن» كار مشترك «انيس وردا» و «جی .آر» می باشد كه گشت و گذاری در روستاهای فرانسه به همراه يك هنرمند گرافيست و نقاش دارد و تصاويری را به نمايش در می آورد كه كمتر تاكنون از نگاه دوربين به نمايش درآمده است.