۱۳۹۷/۰۵/۲۲
۱:۳۰ ب٫ظ

چند روزی است که چهره بغداد پایتخت عراق به خاطر سالروز شهادت امام محمد جواد (ع) متحول شده و منطقه مقدس کاظمین لحظه ای آرام و قرار ندارد.

کاظمین لحظه ای آرام و قرار ندارد

به گزارش الأمه به نقل از ایرنا:

مناطق شیعه نشین پایتخت از جمله شهرک های صدر، الشعله، بغداد جدیده، الشعب، ابودشیر و حومه بغداد، این روزها شاهد هیات های متعدد عزاداری است و عده ای از مردم بغداد پای پیاده با عبور از خیابان های اصلی شهر راهی کاظمین هستند.
سالروز شهادت امام محمد جواد (ع) (در 30 ذیقعده) در یکی دو سال اخیر همانند سالروز شهادت امام موسی کاظم (ع) (در 25 رجب) در حال تبدیل شدن به یک آیین بزرگ عزاداری در پایتخت عراق است.
شیعیان عزادار در یک اقدام خودجوش مردمی در یکی دو سال اخیر از نقاط مختلف بغداد و حومه پای پیاده به صورت هیات های پیاده عزاداری و به صورت دسته های سینه زن و زنجیر زن با عبور از خیابان های اصلی بغداد، عازم منطقه مقدس کاظمین می شوند.
همزمان تعداد قابل توجهی از هیات های پذیرایی در طول این مسیر در مناطق مختلف بغداد و داخل کاظمین از عزاداران با مواد غذایی و آب و چای و دیگر مواد غذایی و آشامیدنی پذیرایی می کنند.
بسیاری از محبان و شیعیان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به خاطر مظلومیت از این امام همام و معرفی بهتر شخصیت و سیره ایشان، آیین گرامیداشت سالروز شهادت امام محمد جواد (ع) را برپا می کنند.
چند سالی است که شیعیان و محبان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) تلاش می کنند که سالروز شهادت امام جواد (ع) بدون یابود و بزرگداشت نگذرد و با برپایی آیین های ویژه می خواهند بدانند که در این روز یکی از حجت های الهی به دست حکام جور بنی عباس به شهادت رسیده است.
همسو با این تحرکات مردمی، برخی از استان های جنوب و مرکز عراق از جمله پایتخت که عموما خاستگاه شیعیان عراق به شمار می رود، تلاش دیگری را برای تعطیلی رسمی سالروز شهادت امام جواد (ع) آغاز کرده اند که هنوز این تلاش به نتیجه مطلوب نرسیده است.
همسو با این تلاش ها، تولیت مقدس آستان کاظمین در یک مراسم ویژه که معمولا دو روز قبل از سالروز شهادت برگزار می کند، به نشانه حزن و اندوه و اعلام حلول شهادت امام محمد جواد (ع)، در مراسمی ویژه پرچم سیاه را بر گنبدهای کاظمین افراشته می کند.
این مراسم دو شب قبل با حضور جمع کثیری از محبان و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در کاظمین برگزار شد و بعد از آن عزاداران آیین های سینه زنی را برگزار کردند.
منطقه کاظمین در شمال بغداد، در طول دو روز گذشته شاهد پذیرایی از خیل زائرانی بوده که از اقصی نقاط پایتخت و بعضا استان های دیگر برای گرامیداشت سالروز شهادت امام جواد (ع) آمده بودند.
با توجه به ازدحام جمعیت زائران عزادار در کاظمین، نیروهای امنیتی ناچار شده اند، منطقه کاظمین را به روی حرکت خودروها بسته اعلام و تدابیر امنیتی را در این منطقه تشدید کنند.
همزمان مراسم نمادین تشییع پیکر مطهر امام محمد جواد (ع) در میان حزن و اندوه خیل زائران عزادار امروز یکشنبه مصادف با 30 ذو القعده در منطقه کاظمین برگزار شد و هزاران نفر از عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت در آن شرکت کردند. 
در این راستا شیخ 'عدی الکاظمی' معاون دبیرکل آستان مقدس کاظمین (ع) گفت: بیش از یک میلیون زائر تاکنون در مراسم سالگرد شهادت امام 'محمد بن علی الجواد (ع) در کاظمین عراق شرکت کردند. 
وی اضافه کرد که زائرین امام جواد (ع) از بغداد و شهرهای مختلف عراق از روز جمعه به قصد احیای مراسم سالگرد شهادت امام نهم شیعیان جهان راهی شهر کاظمین شده اند. 
معاون دبیرکل آستان مقدس امامین کاظمین (ع) همچنین تاکید کرد که طرح های امنیتی و خدمت رسانی به شکل روان و بدون هیچ گونه مشکل و قانون شکنی برگزار شد.
وی افزود: در احیای مراسم سالروز شهادت امام محمد جواد (ع) تولیت های علوی، حسینی و عباسی نیز مشارکت کرده اند. 
امام محمد بن علی الجواد (ع) در سال 220 هجری قمری به دست معتصم عباسی به شهادت رسید و در کنار جدش امام موسی کاظم (ع) در مکان فعلی که به نام مقدس جدش 'کاظمین' معروف شده، به خاک سپرده شد.