۱۳۹۷/۱۰/۲۳
۱۲:۵۶ ب٫ظ

اولین کافه تریای مختلط با نام فیروز در بصره افتتاح شد. این کافه رؤیای محمد عبدالامیر جوان عراقی است که ریشه‌هایش به بلاد شام برمی‌گردد و دلتنگی‌اش برای گذشته زیبا.

کافه کتاب فیروز در بصره، بیان نرم دلتنگی برای بلاد شام

به گزارش الأمه:

عبدالامیر امیدوار است این کار به دل مشتریانش که اکثرشان جوان‌اند بنشیند و برای مدتی رنج‌های گذشته را فراموش کنند و در حالی که با فنجان‌هایی با تصاویر چهره فیروز قهوه‌ای می‌نوشند، در مرواریدهای ادبیات عرب غوطه‌ور بشوند از طریق کتاب‌هایی که در «کافه کتاب فیروز» تلنبار شده‌اند.
محمد عبدالامیر مدیر کافه در مرکز بصره گفت «تلاش کردم ایده کافه را با نام فیروز جمع کنم، یکی اینکه فیروز به مطالعه و خواندن ارتباط دارد و روزهای شیرین و خاطرات زیبا. با همین می‌گذارد خاطرات خوشی در این مکان شکل بگیرد». عبدالامیر افزود: «دکور که جزئی از کافه فیروز است و قابل واگذاری، به گونه‌ای که همیشه فیروز نو می‌شود. تکراری و ملال آور نمی‌شود. دکور همیشه تغییر می‌کند، ۹۰ درصد آن مربوط به فیروز است»
در کافه فنجان‌هایی با تصویر چهره فیروز به فروش می‌رسد. عبدالامیر(۲۹) ساله در سرزمین مادرش به دنیا آمد و بزرگ شد، اما سال ۲۰۱۲ با اوج‌گیری جنگ در سوریه به بصره منتقل شد.
جنگ در سوریه که هفت سال پیش شعله‌ور شد، موجب مرگ هزاران تن و آوارگی میلیون‌ها نفر دیگر شد.
عبدالامیر که دانش‌آموخته رشته اقتصاد است، پس از فرار از سوریه در رؤیای راه اندازی کافه‌ای فرهنگی بود به همان شکل فرهنگی قهوه‌خانه‌ای دمشق و توانست به آرزویش جامه عمل بپوشاند و برای همین بسیار خوشحال است حتی خوشبخت‌تر از خود اهالی این شهر.
سمانا سجاد(۲۳ساله) که به عنوان گوینده در رادیو بصره مشغول فعالیت است و از مشتریان کافه می‌گوید: «ما جوانیم، گروهی جوان که می‌خوانیم، چنین فضایی برای ما مهیا نیست و کافه‌هایی که وجود دارند کتابخانه‌ای دارند اما با وجود قلیان در آن جا جوانان بیشتر سمت دود کردن می‌روند تا کتابخانه. اینجا با جمعی فرهنگی روبه رو می‌شویم. بیشترین چیزی که جذبم کرد کتابخانه اینجاست، برخورد و روش آن. جای خیلی آرامی هست و جوانانی بیکار و عاطل به سمت آن نمی‌آیند که با بودن آنها راحت نیستیم».
حسین مکی دانش آموز دبیرستانی که یکی از مشتریان کافه است می‌گوید: «ما اولین بار است که وارد این کافه شدیم و عکس‌های فیروز، کتاب‌های فیروز و ترانه‌های فیروز را می‌یابیم. بسیاری از کتاب‌ها در کافه وجود دارند».
پس از سقوط صدام احزاب محافظه کار به رهبری شیعیان در بصره قدرت را دردست گرفتند و زندگی دینی خاصی را بر مردم تحمیل کردند.
بصره در تابستان سال ۲۰۱۸ شاهد اعتراض‌های مردمی به اعمال فشار این احزاب و مشکلات معیشتی بود.

 

منبع: شرق الاوسط