۱۳۹۷/۰۱/۳۱
۱۲:۱۴ ب٫ظ

«برهان شاوی» در «کالبد شناسی بغداد» داستان اوضاع و احوال و شرایط نابسامان سیاسی و اجتماعی کشور خود را به تصویر می‌کشد. او پرسش‌های فراوانی را در این کتاب مطرح می‌کند و از خواننده می‌خواهد درباره عراق دیروز و عراق امروز بیاندیشد. آیا اکنون این کشور با روزهای سپری شده‌ای که دیگر تن

کالبد شناسی بغداد

به نقل از سایت خبری میدل ایست آن لاین کتاب «کالبد شناسی بغداد» عنوان کتاب جدیدی است از «برهان شاوی» نویسنده عراقی که توسط انتشارات علوم _ ناشران به چاپ رسیده است.

این کتاب روایت داستان مرد جوانی است که وظیفه وی نگهبانی از اجساد انسان‌ها در اتاق کالبد شناسی می‌باشد. اما این مرد جوان که «آدم» نام دارد هنگام انجام وظیفه شاهد حوادث ترسناکی است که به طور طبیعی در جهان واقع هرگز روی نمی‌دهد.

وی می‌بیند که اجساد به ظاهر مرده اتاق کالبد شناسی از جای برمی‌خیزند و در مورد مسائل مختلف با یکدیگر سخن می‌گویند. این فضای رعب و وحشت ادامه پیدا می‌کند تا آن جا که این نگهبان جوان درباره زنده بودن خود نیز به شک می‌افتد. آیا او زنده است و یا این که او نیز مانند اجساد این اتاق پیکری بی‌جان می‌باشد؟ این پرسش مدت‌ها ذهن وی را به خود مشغول می‌کند و نگهبان برای یافتن پاسخ این پرسش در انتظار فردی است که از جایی بیاید و وی را در کشف این راز کمک کند. اما جسم بی‌جان کودکی که در این اتاق کذایی قرار دارد به «آدم» خاطر نشان می‌کند که هرگز کسی نخواهد آمد و هرگز کسی به او کمک نخواهد کرد تا پاسخ این سئوال را بیابد.

«برهان شاوی» در «کالبد شناسی بغداد» داستان اوضاع و احوال و شرایط نابسامان سیاسی و اجتماعی کشور خود را به تصویر می‌کشد. او پرسش‌های فراوانی را در این کتاب مطرح می‌کند و از خواننده می‌خواهد درباره عراق دیروز و عراق امروز بیاندیشد. آیا اکنون این کشور با روزهای سپری شده‌ای که دیگر تنها قسمتی از کتاب‌های تاریخ است، تفاوتی دارد و یا خیر.

این داستان شدیدترین نوع سقوط بشر که با از بین رفتن اندیشه و احساسات انسانی همراه است را به تصویر می‌کشد. ترس‌های بیشمار روزگار دیکتاتوری صدام حسین، آشوب‌های به وجود آمده پس از اشغال این کشور توسط آمریکا، چند دستگی‌های موجود در کشور عراق، کشته‌های دیروز و قهرمانان امروز مضامین مختلفی است که در میان صفحات این داستان یکی پس از دیگری مطرح می‌شوند.

شایان ذکر است که تاکنون بیش از بیست کتاب شعر، داستان و ترجمه از «برهان شاوی» به چاپ رسیده است. «بحران فاشیستی فرهنگ در عراق»، «نور سیاه» و «جهنم مقدس» عنوان برخی از آثار به چاپ رسیده وی می‌باشد.

http://www.middle-east-online.com/?id=134593

 

زمان انتشار : 1391-04-31