۱۳۹۷/۰۲/۱۴
۹:۳۵ ق٫ظ

اسلوبی که عبدالعزیز در نگارش خود به کار می‌برد، با روح این زمانه و عصر همگاهنگی دارد و به دور از توضیح و تفسیرهایی که در دوره‌های پیشین رایج بود، به رشته تحریر درآمده است. در واقع داستان‌های او با جملات کوتاه مفاهیم و خواسته‌های نویسنده را به خواننده انتقال می‌دهند.

کتابی از برگ‌های زندگی

معرفی چهره‌های ادبی و هنری در هر دوره و عصری باعث پویایی ادبیات در آن دوره خواهد شد. افراد با شناختن ادیبان و هنرمندان قدرت تشخیص آثار ارزشمند را به دست می‌آورند و به طبع آن آثار هنری و ادبی کم‌مایه جای برای عرضه اندام نمی‌یابند. در همین راستا سایت خبری میدل ایست آن لاین در مطلبی با عنوان «برگ‌های زندگی» به معرفی انور عبدالعظیم داستان نویس عراقی پرداخته است.

طبق این گزارش انور عبدالعزیز یکی از چهره‌های بزرگ و تاثیرگذار ادبیات عراق بشمار می‌رود. فعالیت او در عرصه داستان‌نویسی می‌باشد و تاکنون داستان‌های مختلفی به رشته تحریر درآورده است که از لحاظ بعد انسانی و اجتماعی که در خود دارند از داستان‌های دیگر متمایز است.

اسلوبی که عبدالعزیز در نگارش خود به کار می‌برد، با روح این زمانه و عصر هماهنگی دارد و به دور از توضیح و تفسیرهایی که در دوره‌های پیشین رایج بود، به رشته تحریر درآمده است. در واقع داستان‌های او با جملات کوتاه مفاهیم و خواسته‌های نویسنده را به خواننده انتقال می‌دهند.

به کاربردن درست آرایه‌های ادبی نیز از دیگر نکات قابل ملاحظه در داستان‌ها و نوشته‌های او می‌باشند که روح و تازگی لازم را به متن می‌بخشند.

اهمیت این چهره ادبی در آن است که برخی از آثار او به زبان انگلیسی ترجمه شده است. ترجمه نوشته‌های او به زبان انگلیسی این امکان را برای او فراهم آورده است که در بعدی وسیع‌تر از جهان عرب مورد نقد و بررسی قرار بگیرد و به طبع آشنایی بیشتر جهان غرب با آثار و نوشته‌های نویسندگان جهان عرب را به دنبال خواهد داشت.

یکی از کتاب‌های او «برگ‌های زندگی» نام دارد که توسط مرکز پژوهش‌های موصل در 590 صفحه به چاپ رسیده است. این کتاب در واقع کتاب‌ها، مقاله‌ها و پژوهش‌های نقدی انورعبدالعزیز را در برمی‌گیرد و از این لحاظ یک مجموعه کامل از آثار نویسنده مذکور می‌باشد.

نگاهی به سیر داستان‌نویسی در موصل، نویسندگان داستان کوتاه عراق و فرهنگ ملی و سنتی تاثیرگذار بر تولیدات داستانی در موصل از جمله موضوعات وعناوینی هستند که در این کتاب به آن‌ها پرداخته شده است.

آخرین فصل کتاب «برگ‌های زندگی» به زندگی‌نامه انورعبدالعزیز می‌پردازد و روزهای پرنشیب و فراز زندگی او را برای خوانندگان روایت می‌کند.

 

زمان انتشار : 1391-01-29