۱۳۹۷/۰۲/۰۳
۴:۵۹ ب٫ظ

چاپ نشدن کتاب در آن دوره به دلیل احساس خطری بود که سازمان دولتی وقت مصر، نسبت به آن پیدا کرده بود. دولت مصر معتقد بود چاپ و نشر این کتاب باعث خواهد شد که ارزش و اهمیت انقلاب سال 1952 این کشور کم‌اهمیت جلوه داده بشود و اذهان عموم مردم به انقلاب 1919 جلب شود.

کتاب ممنوع سرانجام به چاپ رسید

به نقل از سایت البوابه «کتاب ممنوع» تالیف مصطفی امین روزنامه‌نگار فقید مصری، اخیرا به چاپ رسیده است.

کتاب مذکور در دهه شصت میلادی توسط مصطفی امین به رشته تحریر درآمد. اما به لحاظ وجود سانسور در آن دوره این کتاب موفق نشد وارد مرحله چاپ و نشر بشود.

در واقع مصطفی امین می‌کوشید بر سانسور دهه شصت غلبه کند و مطالب این کتاب را به چاپ برساند. به همین دلیل کتابی را درمورد اسرار انقلاب 1919 مصر و سازمان سری آن دوره نوشت. وی برای نوشتن مطالب مورد نظر خود به خاطرات اعضای سازمان سری این انقلاب و همچنین رهبر آن یعنی سعد الزغلول استناد کرد. اما علی‌رغم تلاش‌های این روزنامه‌گار، در نهایت کتاب موفق به چاپ نشد. دلیل چاپ نشدن این کتاب در مقدمه کتاب دیگری از مصطفی امین که با فاصله طولانی از نوشته شدن «کتاب ممنوع» انجام گرفت، آمده است. وی می‌نویسد: چاپ نشدن کتاب در آن دوره به دلیل احساس خطری بود که سازمان دولتی وقت مصر نسبت به آن پیدا کرده بود. دولت مصر معتقد بود چاپ و نشر این کتاب باعث خواهد شد که ارزش و اهمیت انقلاب سال 1952 این کشور کم‌اهمیت جلوه داده بشود و اذهان عموم مردم به انقلاب 1919 جلب شود.

مصطفی امین در این باره می‌نویسد: ناگهان تمام مراکز دارای قدرت مصر علیه این کتاب به پا خواستند و مردم را نیز علیه مطالب نوشته شده در آن تحریک کردند. آن‌ها به مردم می‌گفتند این کتاب می‌خواهد انقلاب جدید آن‌ها را از بین ببرد. این اعمال باعث شد که در نهایت چاپ کتاب متوقف بشود و حتی آن بخش‌هایی که در روزنامه الاخبار منتشر می‌شد دیگر به چاپ نرسد. اما پس از آن با ابوالنجا مدیر انتشارات المعارف درباره چاپ کتاب به توافق رسیدیم. ولی باز به شکل ناگهانی همه چیز تغییر کرد و کتاب ممنوع اعلام شد و من نیز به زندان افتادم.  

مصطفی امین در 21 فوریه سال 1914 به دنیا آمد. پدرش امین ابو یوسف وکیل سرشناسی بود و مادرش نیز دختر سعد زغلول رهبر انقلاب سال 1919 مصر بود. «زنده باد دموکراسی»، «اندیشه‌های ممنوعه» و «از یک تا ده» عنوان برخی از کتاب‌های او می‌باشد. وی در سال 1997 دیده از جهان فرو بست.

 

زمان انتشار :  1391-03-11