۱۳۹۸/۰۷/۱۱
۱۱:۳۸ ق٫ظ

مراسم رونمایی از ترجمه عربی کتاب «هبوط در کویر» دکتر علی شریعتی با حضور رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بیروت رونمایی شد.

کتاب هبوط در کویر دکتر شریعتی در بیروت رونمایی شد

به گزارش الأمه:

مراسم رونمایی از ترجمه عربی کتاب هبوط در کویر دکتر علی شریعتی از سوی انتشارات فرهنگی دار الامیر که ترجمه عربی این کتاب را منتشر کرده است، برگزار شد.

این انتشارات سه دهه است که به ترجمه و انتشار تالیفات شریعتی اهتمام دارد و این ترجمه از هبوط در کویر نیز در همین راستا منتشر شد.

در این مراسم گروهی از شخصیت های دینی، نمایندگان پارلمان، دیپلمات ها، اصحاب رسانه و نیز اعضای ارشد جنبش الامل و حزب الله حضور داشتند.

در ابتدای مراسم «احمد نزال» مشاور «محمد داوود» وزیر فرهنگ لبنان در مورد دیدگاه و افکار دکتر شریعتی سخن گفت و او را صاحب منطقی استوار دانست که مسائل روز را به خوبی و با آزاد اندیشی درک می کرد.

عباس خامه یار رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بیروت نیز سخنان خود را با این جمله از دکتر شریعتی آغاز کرد: کسانی که به شهادت رسیدند، کار حسینی انجام دادند و سایرین نیز باید زینب وار عمل کنند وگرنه یزیدی هستند.

وی گفت: دکتر شریعتی بر این اساس تفکرات خود را بنا گذاشت و شاهد درگیری حق و باطل بود و مانند شهدای دوره خود از جمله شهیدان آیت الله مطهری، بهشتی و طالقانی در تربیت نسل کاملی از جوانان مومن ایفای نقش کرد؛ جوانانی که بعدها به ستون انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) تبدیل شدند.

هبوط در کویر به زبان عربی در 864 صفحه در قطع بزرگ و با جلد فاخر به چاپ رسیده است و شامل هفت فهرست علمی و ضمیمه ویژه وصیتنامه کامل دکتر شریعتی است که برای اولین بار به زبان عربی منتشر می شود و علاوه بر این تصاویری از دست نوشته های دکتر شریعتی را نیز در خود جا داده است.
یاسر الفقیه و مریم میرزاده این کتاب را به عربی ترجمه کرده اند و محمد حسین بزی در مقدمه آن نوشته است: دو سال از عمر خود را پشت سرگذاشتم؛ گویی یک عمر کامل بود؛ این در پیشگاه خدا برایم کافی است و به عنوان میراثم این ثمره وجود دارد که برای خوانندگان عربی هبوط در کویر به ثمر نشست.
به گفته وی، شریعتی در این کتاب اهداف والای دینی و شرعی را به شیوه خاص خود به تصویر می کشد و اکنون می توانم بگویم این کتاب به دلیل در برداشتن نکاتی از فلسفه، عرفان، تاریخ، روانشناسی، جامعه شناسی، ادیان و مذاهب، اسطوره، و حکایت و امثال، شعر و روایت و حتی قصه کوتاه مکتب جدیدی را در درک اندیشه مذهبی به ویژه در نزد عرب زبانان ایجاد خواهد کرد.
در پشت جلد این کتاب نیز گزیده هایی از سخنان امام موسی صدر و شهید مصطفی چمران در سوگ شریعتی دیده می شود؛ از جمله اینکه امام موسی صدر در این باره نوشته است: شریعتی یکی از رهبران اندیشه اسلامی در جهان و صاحب اندیشه های بسیار ازرشمند است، در کلاس های هفتگی وی حدود شش هزار دانشجو در حسینیه ارشاد حضور می یافتند.

 

منبع: ایرنا