۱۳۹۷/۱۲/۲۱
۹:۴۴ ق٫ظ

مبلغان و جوانان مصری با هدف کمک به مسلمانان فقیر کشورهای آفریقایی از جمله گینه برای حفظ کلام وحی، اقدام به راه‌اندازی کمپینی برای ارسال نسخه‌های قرآن به این مناطق کرده‌اند.

کمپین جوانان مصری برای ارسال قرآن به کشورهای فقیر

به گزارش الأمه:

حفظ و کتابت آیات قرآن کریم بر روی لوح‎های چوبی و استفاده از آنها به عنوان مصحف شریف از راه‌های ابتدایی حفظ قرآن به شمار می‌رود که در سال‎های پیش از به وجود آمدن صنعت چاپ و انتشار قرآن‌های چاپ‌شده، در بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی رواج داشته است.

علی‌رغم همه پیشرفت‌های حاصل شده در جهان کنونی، این روش همچنان در برخی کشورهای آفریقایی از جمله گینه که بیش از ۸۵ درصد از ساکنان آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند، رواج دارد که علت آن به فقر و سقوط ارزش پول این کشور باز می‌گردد، به گونه‌ای که هر یک پوند مصری معادل ۵۰۰ فرانک(واحد پول گینه) است.

همین امر موجب گشته تا عده‎ای از مبلغان و جوانان مصری به منظور کمک به مسلمانان کشورهای فقیر آفریقایی از جمله گینه برای حفظ آیات کلام وحی، اقدام به راه‌اندازی کمپینی برای جمع‌آوری و ارسال نسخه‌های قرآن به این کشورها کنند.

احمد خلف، سخنگوی این کمپین در این باره گفت: ایده راه‌اندازی این کمپین از سوی شیخ احمد جلال امام و خطیب وزارت اوقاف مصر مطرح شد. وی زمانی که به دعوت وزیر اوقاف گینه در قالب کاروان تبلیغاتی به این کشور اعزام شده بود، واقعیت قرآنی کشور گینه را در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی فیسبوک به اشتراک گذاشت و این کمپین با مشارکت شماری از مبلغان و جوانان داوطلب مصری تشکیل شد.

خلف در ادامه توضیح داد: این کمپین از شهر «منصوره» در استان «دقهلیه» آغاز شد و از طریق شبکه‎های اجتماعی ترویج داده شده و راه‎های مختلف جمع‌آوری نسخه‌های قرآن و ارتباط میان استان‌ها مانند حمل و نقل پستی و راه‌های پرداخت الکترونیکی اعلام شد.

وی با بیان این که هدف ابتدایی این کمپین جمع‌آوری ۲۰ هزار نسخه بود، تصریح کرد: با گسترش چشم‌گیر این کمپین تاکنون بیش از ۴۰ هزار نسخه از قرآن کریم جمع‌آوری شده است.

در همین رابطه محمد سید، یکی از اعضای این کمپین در این باره تصریح کرد: به دلیل ایجاد فرصت برای خیرین در استان‎های دور که امکان ارسال مصحف‌های خود را ندارند و تنها قادر به ارسال کمک‎های مالی از طریق پرداخت الکترونی هستند، با یک انتشارات توافق شده است، قرآن‎هایی با ویژگی‎های مشخص و دوام بالا چاپ کند که میزان هدیه هر مصحف معادل ۲۰ پوند مصری است.

وی همچنین با اشاره به چاپ قرآن‌های ترجمه شده به زبان فرانسوی و کتب تعلیم قرآن کریم و یا کتاب‎هایی با موضوعات قرآنی، تصریح کرد: قرآن‌های اهدایی باید سالم بوده و شماره صدور الازهر در صفحه آخر آن موجود باشد و قرآن‌هایی که از سلامت کامل برخوردار نیستند در داخل مصر و در میان اهالی  روستاهای فقیر توزیع شده و قرآن‌هایی که قابل بارگیری نیستند داخل مساجد و مراکز آموزش حفظ قرآن استفاده می‌شوند.

کمپین جوانان مصری برای ارسال قرآن به کشورهای فقیر آفریقایی
منبع: ایکنا