۱۳۹۷/۰۷/۲۱
۷:۴۸ ب٫ظ

شب شعر مرثیه‌خوانی عاشورا با همکاری خانه فرهنگ ایران در پیشاور و انجمن بانوان ادبی «حوا»ی پاكستان، با حضور شعرا، ادبا و شخصیت‌های علمی و ادبی در کتابخانه خانه فرهنگ كشورمان در این شهر برگزار شد.

گردهمایی شاعران عاشورایی پاکستان در پیشاور

به گزارش الأمه:

 این مراسم با خوانش شعری در مدح حضرت رسول(ص) توسط سیده ذوالفقار شهزاد آغاز شد و در ادامه بشری فرخ، رئیس انجمن ادبی «حوا» با بیان سخنانی گفت: حضرت امام حسین(ع) با بیعت نکردن با یزید، فرهنگ ستم‌ستیزی و آزادی‌خواهی را در بین امت اسلامی نهادینه کرد و به همگان یاد داد که بهای آزادی، جانفشانی و مبارزه بی‌امان با ظلم و ستم است.

وی در ادامه قطعه شعری در وصف امام حسین(ع) قرائت و پس از آن ناصر علی سید، نویسنده و شاعر شهیر پاکستان سخنرانی کرد و طی آن گفت: امام حسین(ع) با قربانی کردن عزیزترین افراد خود، به دنیا درس فداکاری و ایثار آموخت و نام اسلام و اسلامیان را در تاریخ، ثبت و در عالم، بلندآوازه ساخت.

علی سید نیز قطعه شعری را که در وصف شهدای کربلا سروده بود، به خوانش گرفت و در ادامه شعرای برجسته پاكستانی از جمله فاروق جان بابر، عزیز اعجاز، سید شهزاده بادشاه، مرادعلی مراد، قدسیه قدسی، ثمینه قادر، شاهده سردار، روشن کلیم و غزاله غزل، با دكلمه اشعار خود، عظمت امام حسین(ع) را ستودند.

در بخش دیگری از این مراسم شعرخوانی، عباس فاموری، وابسته فرهنگی ایران در پیشاور طی سخنانی اظهار كرد: تاریخ، حوادث تلخ و شیرین بی‌شماری را به یاد دارد که از درون آن قهرمانان فراوانی سر برآورده‌اند؛ ولی هیچ حادثه‌ای به اندازه حادثه عاشورا جاودانه و تاریخ‌ساز نبوده است.

فاموری تأكید كرد: گرچه این حادثه در مکانی معین و زمانی محدود اتفاق افتاد؛ اما شعاع آن همه عالم را فراگرفت. این ویژگی خاص قیام کربلاست که برای همیشه خود را در تاریخ جاودانه کرد و نام امام حسین(ع) تا ابد زنده ماند.

 

منبع: ایکنا