۱۳۹۷/۰۲/۳۰
۱۱:۴۲ ق٫ظ

«افزايش كمك‌هاي نظامي آمريكا به اسرائيل در حالي به وقوع مي‌پيوندد كه بسياري بر اين باورند تسليحاتي كه به اسرائيل فرستاده مي‌شود، نه تنها هيچ كمكي به رفع تنش‌ها در منطقه نمي‌كند بلكه به تشديد آن منجر مي‌شود.»

گزارش/نقش تسلیحات آمریکا در تشدید مناقشات اسرائیل – فلسطین

پايگاه اينترنتي آنتي وار در گزارشي آورده است:

«آمريكا مبلغ ‌٤١٥ ميليون دلار را در اختيار اسرائيل قرار داد تا از آن در طرح‌هاي نظامي، تحقيقات و توسعه‌ي سامانه‌هاي ضد موشكي مشترك استفاده كند. از جمله‌ي اين مبالغ مي‌توان به اختصاص ‌٢٠٥ ميليون دلار براي سامانه‌ي ضد موشكي "گنبد آهنين" اشاره كرد.

اين سامانه ضد موشكي در استراتژي‌هاي مربوط به روابط اسرائيل و فلسطين و مناقشات ميان طرفين تغيير چشمگيري ايجاد كرده است. اوايل اين ماه اسرائيل توانست موشك‌هاي شليك شده از سوي نوار غزه را پيش از برخورد به هدف منهدم كند. با توجه به پشتيباني و حمايت ديپلماتيك آمريكا كه مانع زير سوال رفتن اسرائيل در خصوص محاصره‌ي نوار غزه از سوي جامعه‌ي بين المللي مي‌شود،‌ سامانه گنبد آهنين اين امكان را به اسرائيل مي‌دهد كه محاصره‌ي نوار غزه را تشديد كند و حملات خود را به اين منطقه افزايش دهد و در عين حال از شهروندان خود محافظت به عمل آورد.

سرمايه‌گذاري آمريكا در سامانه گنبد آهنين تنها نمونه‌اي است از كمك‌هاي نظامي اين كشور به اسرائيل. اين كمك‌ها روز به روز به غلبه‌ي بيشتر نيروهاي نظامي اسرائيل بر فلسطيني‌ها منجر مي‌شود و اين بستر را براي اسرائيل مهيا مي‌سازد كه در راستاي اهداف آمريكا اقدامات بيشتري به عمل آورد.

اين موضوع در حالي است كه مادامي كه آمريكا به ارسال تسليحات به اسرائيل ادامه دهد، اسرائيل اين آزادي عمل را خواهد داشت كه ترديد بيشتري براي حضور در پشت ميز مذاكره داشته باشد. متاسفانه به نظر مي‌رسد اين ساختار در سال‌هاي آتي نيز ادامه يابد.

طبق يك توافقنامه منعقد شده در زمان جورج بوش، رئيس جمهور سابق آمريكا، ارزش مجموع تسليحات انتقال يافته از آمريكا به اسرائيل در سال‌هاي ‌٢٠٠٩ تا ‌٢٠١٨ مبلغ ‌٣٠ ميليارد دلار برنامه ريزي شده است و ميانگين افزايش ارسال تسليحات هر سال طبق اين توافقنامه ‌٢٥ درصد سال گذشته در نظر گرفته شده است.

آمريكا در سال ‌٢٠٠٧ در يادداشت تفاهمي اسرائيل را به عنوان اصلي‌ترين دريافت كننده‌ي كمك‌هاي نظامي در دهه‌ي جاري مشخص كرد. همچنين باراك اوباما، رئيس جمهوري آمريكا، مبلغ ‌٠٧٥/٣ ميليارد دلار را براي كمك نظامي به اسراييل در بودجه بندي پيشنهادي سال ‌٢٠١٢ خود پيشنهاد كرد. اين رقم بالاترين ميزان كمك نظامي پرداخت شده از سوي آمريكا به اسرائيل در طول ساليان گذشته به شمار مي‌آيد.

در حال حاضر اين پرسش براي بسياري مطرح است كه آيا ايالات متحده توانايي ادامه انتقال تسليحات به اسرائيل را با توجه به ابعاد سياسي، اقتصادي و اخلاقي اين موضوع خواهد داشت يا خير.

ارزش تسليحاتي كه بين سال‌هاي ‌٢٠٠٠ تا ‌٢٠٠٩ در آمريكا توليد و با هزينه اين كشور به اسرائيل منتقل شدند، بالغ بر ‌١٩ ميليارد دلار تخمين زده مي‌شود. اين تسليحات در قالب سه برنامه انتقال تسليحات با عنوان "فروش خارجي تسليحات" ،‌ "فروش اقتصادي مستقيم" و "تجهيزات دفاعي كمكي" وارد اسرائيل شدند.

ارزش تسليحات انتقال يافته طي اين برنامه‌ها روي هم رفته ‌٨٠ درصد از كمك ‌٢٤ ميليارد دلاري نظامي كه از سوي آمريكا به اسرائيل اختصاص يافته را تشكيل مي‌دهد. بقيه اين پول توسط اسرائيل و در راستاي توسعه‌ي صنايع نظامي داخلي آن صرف شده است.

با توجه به ‌٥٠٠ نوع سلاح مختلف كه از سوي آمريكا در اختيار اسرائيل قرار گرفته، اين موضوع مشخص است كه آمريكا نقش بسيار مهمي در تجهيز نظامي ارتش اسرائيل در سال‌هاي گذشته ايفا كرده است.

انتقال اين تسليحات از سوي ديگر آمريكا را به عنوان شريكي در تمام اقداماتي كه از سوي اسرائيل براي اشغال سرزمين‌هاي فلسطين صورت مي‌گيرد،‌ مطرح مي‌كند و به نوعي بيانگر موضع واشنگتن نسبت به فلسطين است.

از سپتامبر سال ‌٢٠٠٠ تا دسامبر سال ‌٢٠٠٩ كه آمريكا بيش از ‌٦٧٠ فقره سلاح به اسرائيل انتقال داده است، به طور همزمان نيروهاي نظامي اسرائيل دست كم ‌٢٩٦٩ تن از فلسطينيان را كشته‌اند و از اين ميان ‌١١٢٨ تن جزء كودكاني هستند كه نقشي در درگيري‌ها نداشتند. به عنوان نمونه اسرائيل ‌٤٤٩ تن از افراد غير مسلح فلسطيني را با استفاده از شليك موشك از هلي‌كوپتر، از پاي در آورد. ‌١٤٩ تن از كشته شدگان كودك بودند. موشك ديگري كه در ‌٢٩ دسامبر سال ‌٢٠٠٨ به منطقه نوار غزه شليك و به كشته شدن پنج خواهر چهار تا ‌١٧ ساله منجر شد‌، جزء تسليحات ارسال شده از آمريكا بود و از سوي هلي‌كوپتري شليك شد كه در آمريكا ساخته شده بود.

سوء استفاده‌ي اسرائيل از سلاح‌هاي آمريكا براي مورد هدف قرار دادن غير نظاميان فلسطيني بايد محدود شود، چرا كه طبق مقررات كنترل تسليحات نظامي استفاده از تسليحات آمريكا بايد به منظور تامين امنيت داخلي و امور دفاعي صورت گيرد.

اين در حالي است كه اقدامات اسرائيل در كرانه باختري، نوار غزه و بيت‌المقدس از سوي بسياري اشغال نظامي به شمار مي‌آيد و كشته شدن هزاران غير نظامي در راستاي اشغال سرزمين‌هاي فلسطين را به هيچ وجه نمي‌توان در راستاي "دفاع از خود" دانست.

چنانچه دولت اوباما در اقدامات و تلاش‌هاي خود براي حل‌و‌فصل مناقشه ميان اسرائيل و فلسطين مصمم بوده و مي‌خواهد به جهان‌شمول بودن حقوق بشر متعهد باشد، لذا بايد كمك‌هاي نظامي خود را كنترل و مورد بازبيني قرار دهد و از نفوذ خود براي بهبود اوضاع بهره گيرد. روشن است كه آمريكا با توقف ارسال تسليحات به اسرائيل تا زماني كه اين تسليحات به گونه‌اي درست و قانوني مورد استفاده قرار گيرند، مي‌تواند به حل مناقشات ميان اسراييل و جهان عرب كمك كند.»

 

زمان انتشار :  1390-01-01