۱۳۹۹/۰۲/۰۶
۱:۴۸ ق٫ظ

روز بزرگداشت سعدی با مراسم گلستان‌خوانی جوانان ترکمن در رایزنی فرهنگی کشورمان در عشق‌آباد گرامی داشته شد.

گلستان‌خوانی در ترکمنستان

به گزارش الأمه:

مراسم گلستان‌خوانی به مناسبت اول اردیبهشت‌ماه، روز سعدی، با حضور معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان و جوانان ترکمن علاقه‌مند به زبان فارسی، در سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی کشورمان در عشق‌آباد برگزار شد.

در این مراسم بهرام طاهری، معاون سفیر کشورمان در ترکمنستان، در سخنانی با ابراز خرسندی از شرکت در مراسم روز سعدی اظهار کرد: سعدی شاعر بزرگ ایرانی به خاطر مفاهیم ارزشمندی که در دو کتاب گلستان و بوستان ارائه کرده است اکنون به همه جهانیان تعلق دارد و به همین دلیل در همه کشورهای دنیا مورد احترام است؛ همان‌گونه که مختومقلی فراغی نیز شاعری است که همگان می‌توانند از معانی بلند اشعار او بهره‌مند شوند.

او افزود: ما  بسیار خوشحال هستیم که با فعالیت‌های رایزنی فرهنگی سفارت کشورمان در آموزش زبان فارسی، شما امروز می‌توانید کتاب «گلستان» را بخوانید و معانی آن را توضیح بدهید.

طاهری همچنین گفت: این مراسم بسیار غنیمت است، چرا که با تدابیر رئیس‌جمهور محترم ترکمنستان آقای فربانقلی بردی محمداف در مقابله با کرونا، بر خلاف بسیاری از کشورهای جهان، شما می‌توانید گرد هم آمده و در روز بزرگداشت سعدی «گلستان» بخوانید.

 رضا خانیان، رایزن فرهنگی کشورمان، نیز در این مراسم گفت: سعدی شاعر بزرگ ایرانی در سال 655 هجری و در روز اول اردیبهشت نوشتن کتاب «گلستان» را آغاز کرده و به همین مناسبت در ایران این روز را روز بزرگداشت سعدی نام‌گذاری کرده‌اند.

او افزود: به همین منظور ما مراسم گلستان‌خوانی را برگزار کرده‌ایم تا شما جوانان ترکمن علاقه‌مند با خواندن حکایت‌ها و اشعار کتاب «گلستان» با معانی آن و نیز با سعدی شاعر بزرگ ایرانی بیشتر آشنا شوید.


منبع: ایسنا