۱۳۹۷/۰۲/۲۶
۹:۰۶ ب٫ظ

در این اوضاع و احوال "عبدالله بن زاید"وزیر امور خارجه امارات متحده عربی قرار است با مسئولان یمنی و مخالفان درباره طرح شورای همکاری برای حل بحران به طورمسالمت مذاکراتی انجام دهد. "عبداللطیف الزیانی" دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس به صنعا رفته است تا تلاشهای میانجیگری برای حل بحران

یمن و آینده ای مبهم؛ وقت کشی رژیم و طرحهای ناکارامد

گروه بین الملل: با وجود ادامه تظاهرات گسترده مردم یمن برای کناره گیری عبدالله صالح، وقت کشی رژیم و طرحهای ناکارامد ارائه شده از سوی شورای همکاری خلیج فارس که با مخالفت قاطع انقلابیون روبرو شده، سبب شد تا تحلیلگران دورنمای روشنی برای یمن قائل نشوند.

 پایگاه البشیر آورده است: هم اکنون تلاشهای زیادی برای حل مسالمت آمیز بحران یمن انجام می شود، در واقع تلاش می شود که به گونه ای بحران را مهار کنند و از خشونت احتمالی که ممکن است به درگیری های شدید منجر شود ممانعت به عمل آورده شود. کسی به درستی نمی داند که اوضاع یمن در صورتی که چاره ای برای آن اندیشیده نشود به کجا منتهی خواهد. آیا جنگ داخلی رخ می دهد یا سناریوی لیبی این بار در یمن رخ خواهد داد.

این پایگاه می افزاید: در سایه این تلاشها طرحی از سوی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ارائه شده است و بحثهایی درباره طرح موضوع در شورای امنیت وجود دارد، اما سئوال اینجاست که این طرحها تا چه حد می تواند بحران یمن را حل کند و آن را از سناریوهای خشونت آمیز مصون بدارد.

در این اوضاع و احوال "عبدالله بن زاید"وزیر امور خارجه امارات متحده عربی قرار است با مسئولان یمنی و مخالفان درباره طرح شورای همکاری برای حل بحران به طورمسالمت مذاکراتی انجام دهد. "عبداللطیف الزیانی" دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس به صنعا رفته است تا تلاشهای میانجیگری برای حل بحران انجام دهد.

میانجیگری وزیران امور خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با دو طرح همراه بود اولین طرح در یکشنبه گذشته با حضور نمایندگان مخالفان مطرح شد و دومین طرح در ابوظبی در حضور هئیت رژیم مطرح شد. میانجیگران شورای همکاری خلیج فارس خواستار انتقال اختیارات علی عبدالله صالح به معاون وی، تشکیل دولت وحدت ملی، تدوین قانون اساسی جدید،کناره گیری علی عبدالله صالح ظرف سی روز و خودداری از تعقیب وی و خانواده اش و برخی عوامل رژیم شدند.

هواداران "علی عبدالله صالح" اعلام کردند که به کودتاچی ها و توطئه گران اجازه خودنمایی نمی دهند.هرکس خواستار قدرت است باید از طریق صندوقهای رای به آن برسد و واگذاری قدرت در چارچوب قانون صورت می گیرد.

پایگاه مذکور به نقل از"احمد بن داغر" عضو از وابستگان رژیم یمن آورده است : هر راه حلی باید ناقض قانون اساسی نباشد و علی عبدالله صالح باید تا 2013 در مسند قدرت باقی بماند.

اما احزاب مخالف یمنی با وجود تاکید بر گفتگو نکردن با رژیم یمن به پایتخت عربستان رفتند و دیدگاه خود را مطرح کردند و هم اکنون منتظر طرح نهایی درباره یمن هستند.

پایگاه البشیر به نقل از"محمد قحطان" سخنگوی احزاب اللقاء المشترک نوشته است: مخالفان بر این باورند که رژیم علاقه ای به حل مسالمت آمیز ندارد و بنابراین باید به دست جوانان سرنگون گردد. در صورتی که راه حلهای سیاسی جواب ندهد چاره ای جز رجوع به جوانان و اقدامات خیابانی وجود ندارد.

مخالفان با وجود اینکه ادامه عصیان مدنی را هزینه آور می دانند به ویژه که رژیم به سرکوب خونین مردم روی آورده است اما باقی ماندن رژیم را بسیار خطرناک تر و هزینه آور تر می داند زیرا به اعتقاد آنها یمن را به سومالی جدید مبدل خواهد کرد.

پایگاه مذکور به نقل از"محمد ابولحوم" رئیس فراکسیون عدالت و توسعه که پس از استعفا از حزب حاکم شکل گرفته است آورده است : اعطای مصونیت به علی عبدالله صالح برای حل سریع بحران بهتر است. اما دیگر عوامل رژیم باید محاکمه شوند. دادن مصونیت بهتر از به راه افتادن حمام خون است.

این پایگاه در پایان بیان می کند: در این میان جوانان انقلابی یمنی بر این باورند که علی عبدالله صالح تمایلی برای ترک قدرت ندارد و به قدرت چسبیده است. رژیم به دنبال وقت کشی برای ماندن بیشتر در قدرت است و تا زمانی که قدرت را از وی نگیرند به قدرت چسبیده است بنابرین باید انقلاب با سرنگونی صالح و تحقق خواسته ها به صورت مسالمت آمیز ادامه یابد.

انقلابیون معتقدند که کنار رفتن علی عبدالله صالح نیازی به طرح ندارد و جوانان تنها طرفی هستند که سرنوشت را رقم خواهند زد.

 

زمان انتشار : 1390-01-01