۱۳۹۷/۱۲/۱۱
۴:۰۱ ب٫ظ

روز گذشته الدمرداش العقالی از فعالان شیعه مصری دار فانی را وداع گفت و پس از نماز جمعه در یکی از مساجد قاهره بر پیکر وی نماز خوانده شد.

یکی از بزرگان شیعه در مصر دار فانی را وداع گفت

به گزارش الأمه:

روز گذشته الدمرداش العقالی از فعالان شیعه مصری دار فانی را وداع گفت و پس از نماز جمعه در یکی از مساجد قاهره بر پیکر وی نماز خوانده شد.

العقالی از اهالی استان اسیوط مصر و فارغ التحصیل دانشکده حقوق دانشگاه قاهره بود که مدتی به عنوان وکیل فعالیت داشت و پس از آن به عنوان قاضی در وزارت دادگستری منصوب شد و در عرصه قضاوت تا درجه مشاور دادگاه استیناف قاهره رسید.

العقالی در سال 1965 مشاور وزارت کشور عربستان شد و پس از مدتی به مصر بازگشت و با کناره گیری از قضاوت به فعالیت سیاسی روی آورد و به حزب عمل پیوست و در سال 1984 به عنوان نائب رئیس حزب انتخاب شد و در سال 1986 از سوی رئیس جمهور مصر به عضویت مجلس شورای مصر در آمد و در سال 1987 نیز نامزد انتخابات مجلس ملی مصر شد و به عنوان نماینده مردم انتخاب شد.

دمرداش العقالی با اخوان المسلمین نیز مرتبط بود و در یکی از مصاحبه های خود از این رابطه پرده برداشت و گفت: اما در مورد رشد من در آغوش اخوان المسلمین باید بگویم که حسن البنا انسانی حقیقت‌جو بود و از اولین کسانی است که خواستار تاسیس دارالتقریب مذاهب اسلامی در سال 1946 میلادی شد و دارالتقریب مصر با تلاش وی و کمک دکتر محمد شلتوت و شیخ احمد حسن الباقوری تاسیس شد.

وی همچنین در همین مصاحبه درباره رابطه خود با قرضاوی گفت: قرضاوی دوست قدیمی من است و ما در اخوان المسلمین باهم بودیم، اما باید توجه داشت که علما اگر فقط بر علم متمرکز باشند به حقیقت نزدیک می‌شوند اما هرگاه به علم و مناصب روی بیاورند تغییر می‌کنند و قرضاوی نیز وارد مناصب حکومتی شد و به آن اشتیاق نشان داد، اما من از تمام علمای اهل سنت می‌خواهم که به گفتگوی آرام و علمی روی بیاورند و با عقل خود و بدون پذیرش فشار و توصیه خارجی کتاب خدا را مطالعه کنند و حقیقت را جستجو کنند.

العقالی پس از آنکه شیعه شد موضع خود در قبال اخوان را تغییر داد و در یکی از مصاحبه های خود در زمان روی کار بودن اخوان گفت: اخوان المسلمین فرصت ایجاد وحدت عربی را در زمان جمال عبدالناصر برای مصر و امت عربی ضایع کردند در حالی که عبدالناصر از اعضای اخوان بود اما اخوانی ها هنگامی که عبدالناصر خواستار وحدت عربی شد علیه او شدند.

وی درباره آغاز تشیع خود گفت: من هنگامی که در سال 67 میلادی دادگاه احوال شخصی در اسوان قاضی بودم و 35 سال سن داشتم شیعه شدم. در آن زمان چیزی از مذهب شیعه نمی‌دانستم و در یک جلسه مشغول قضاوت بودن که به مشکلی برخورد کردم و هنگام مشورت درباره آن با نظر فقهی امام جعفر صادق(ع) درباره طلاق آشنا شدم.

شیعیان مصر العقالی را از بزرگان خود می دانند و این واقعیتی است که پس از مرگ او عیان شد هنگامی که سید طاهر الهاشمی در پیامی بدین مناسبت نوشت: «با دل هایی سرشار از ایمان به تقدیر الهی خبر درگذشت سلاله خاندان نبوت و عالم ربانی و رهبر معنوی شیعیان مصر دمرداش العقالی را در یافت کردیم».

 
منبع: حوزه نیوز