۱۳۹۷/۱۲/۱۴
۳:۴۸ ب٫ظ

در بیست و پنجمین دوره از حراج کریسیتز دوبی ، ۲ اثر از ۳ اثر گران‌قیمت حراج به هنرمندان ایرانی تعلق دارد و می‌توان انتظار داشت مجموع فروش آثار هنرمندان کشورمان نسبت به دیگر هنرمندان منطقه غرب آسیا بالاتر باشد.

۲۰ روز تا بیست و پنجمین حراج کریسیتز دوبی/ انتظار برای رکوردزنی ایرانی‌ها

به گزارش الأمه:

 بیست و پنجمین دوره از حراج کریسیتز دوبی در حالی در ابتدای سال ۹۸ برگزار می‌شود که ۱۸ اثر هنری ـ از نقاشی، عکس تا مجسمه ـ از ۱۲ هنرمند ایرانی در این حراج چکش می‌خورند. در دوره قبلی حراج، ۴۰ درصد از فروش کل به آثار هنرمندان ایرانی اختصاص داشت.

این دوره از حراج کریستیز دوبی که با عنوان «هنر مدرن و معاصر خاورمیانه» در ۲۳ مارچ ۲۰۱۹ (۳ فروردین ماه ۱۳۹۸) برگزار می‌شود شاهد حضور ۱۸ اثر از ۱۲ هنرمند ایرانی؛ حسین زنده رودی،‌ علی شیرازی، محمد احصایی، پرویز تناولی،‌ منوچهر یکتایی،‌ بهمن محصص، مارکو گریگوریان، فرهاد مشیری، ساسان بهنام بختیار، رکنی حائری‌زاده،‌ شیرین علی‌آبادی و رضا آرامش است.

 

در بیست و پنجمین حراج کریستیز دوبی، یک تابلوی ۲۲۵ در ۳۰۰ سانتی‌متری از «مروان» هنرمند فقید سوری با قیمت‌گذاری بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلار، گران‌ترین اثر این حراج است.

اثری از فرهاد مشیری با قیمت‌گذاری بین ۱۳۰ تا ۱۸۰ هزار دلار و اثری از حسین زنده‌رودی با قیمت‌گذاری بین ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار دلار در رتبه‌های دوم و سوم آثار گران‌قیمت این دوره از حراج هستند.

 

فرهاد مشیری که در دوره قبلی حراج هنری کریستیز دوبی با فروش اثری از مجموعه کوزه‌هایش به قیمت ۲۱۲ هزار و ۵۰۰ دلار در جایگاه سوم فروش حراج قرار گرفته بود، در این دوره با ۳ اثر حضور دارد. اثر اول از مجموعه کوزه‌هایش با عنوان «رفتی تنهای تنها ولی عشقتو نبردی» دومین اثر گران‌قیمت بیست و پنجمین دوره حراج کریستیز دوبی با  قیمت‌گذاری بین ۱۳۰ تا ۱۸۰ هزار دلار است. دومین اثر این هنرمند با عنوان «کوزه طلایی» بین ۸۰ تا ۱۲۰ هزار دلار قیمت‌گذاری و اثر سوم هم با عنوان «مغز» بین ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شده است. 

 

 

هر چند در دوره قبلی حراج هنری کریستیز دوبی تنها یک اثر از ۳ اثر حسین زنده‌رودی با مبلغ ۱۱۸ هزار و ۷۵۰ دلار چکش خورد، اما در این دوره بازهم ۳ اثر از این هنرمند در حراج شرکت داده شده است.

گران‌قیمت‌ترین اثر این هنرمند بین ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شده که سومین اثر گران حراج هم هست. ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دلار و ۷۰ تا ۹۰ هزار دلار قیمت‌گذاری اثر دوم و سوم زنده‌رودی است.  

 

 

هیچ اثری از علی شیرازی در دوره قبلی این حراج حضور نداشت، اما در این دوره ۲ اثر بدون عنوان از این هنرمند خوشنویس با قیمت‌های ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار و ۸ تا ۱۲ هزار دلار چکش خواهند خورد.

 

یک اثرِ ۴۰ تا ۶۰ هزار دلاری از محمد احصایی در حراج هنری کریستیز دوبی حضور دارد. اثری از این هنرمند در دوره قبلی به مبلغ ۱۰۰ هزار دلار چکش خورد و او جزء ۵ هنرمند ایرانی بود که اثرش در بیست و چهارمین حراج کریستیز دوبی به فروش بالای ۱۰۰ هزار دلار دست پیدا کرد. 

 

از پرویز تناولی که در دوره پیشین با فروش رفتن اثری از او از مجموعه «دیوار و هیچ» به قیمت ۱۸۷ هزار و ۵۰۰ دلار در جایگاه پنجم فروش قرار گرفته بود، مجسمه‌ای از مجموعه «شاعر و قفس» به قیمت ۸۰ تا ۱۲۰ هزار به فروش می‌رسد.

دو اثر بدون عنوان از منوچهر یکتایی به قیمت‌های ۲۰ تا ۳۰ هزار و ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار در بیست و پنجمین حراج هنری کریستیز دوبی چکش خواهد خورد. در دوره قبلی هم اثری از او به قیمت ۴۰ هزار دلار به فروش رسیده بود.

 

 

بهمن محصص هم با اثری که بین ۳۵ تا ۴۵ هزار دلار قیمت‌گذاری شده است، در این دوره از حراج کریستیز دوبی حضور دارد. او و مارکو گریگوریان که با اثری ۲۵ تا ۳۵ هزار دلار قیمت‌گذاری شده در این دوره از حراج حضور دارد، از هنرمندان غایب در دوره قبلی حراج کریستیز هستند.

«بهار ابدی» عنوان تابلو نقاشی از ساسان بهنام بختیار که در این دوره از حراج کریستیز دوبی بین ۶ تا ۸ هزار دلار قیمت‌گذاری شده است. در دوره بیست و چهارم حراج اثری ۱۵ هزار دلاری از این هنرمند چکش خورده بود. 

از رکنی حائری زاده اثری با قیمت ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار در حراج هنر مدرن و معاصر خاورمیانه چکش خواهد خورد. از این هنرمند در دوره قبلی اثری برای فروش حضور نداشت.

عکسی از مجموعه «دختری شهری» زنده‌یاد شیرین علی‌آبادی که تنها چند ماه از درگذشت او می‌گذرد، با قیمت ۷ تا ۱۰ هزار دلار در این حراج به فروش می‌رسد.

 

رضا آرامش هنرمند عکاس دیگر هم با عکسی از زندانیان فلسطینی که نیروهای اسرائیلی آن‌ها را دستگیر کرده‌اند در این حراج حضور دارد. این عکس که متعلق به ۱۴ مارچ ۲۰۰۶ است بین ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شده است. 

بیشترین آثار در حراج هنری کریستیز به هنرمندان کشورهای ایران و لبنان هر کدام با ۱۸ اثر تعلق دارد. در رتبه‌های بعدی به ترتیب مصر با ۱۶ اثر، سوریه با ۱۳ اثر، عراق ۸ اثر، فلسطین ۷ اثر و کشورهای امارات، عمان، عربستان و الجزایر با یک اثر در این حراج حضور دارند. در بیست و پنجمین دوره از حراج هنری کریستیز دوبی ۸۵ عنوان اثر از ۱۰ کشور غرب آسیا (خاورمیانه) حضور دارند.

حراج کریسیتز دوبی ۲۳ مارچ ۲۰۱۹ (۳ فروردین ماه ۱۳۹۸) در هتل جمیرا امارات تاورز برگزار می‌شود.

 

منبع: فارس