۱۳۹۷/۰۲/۰۱
۱۲:۱۱ ب٫ظ

شخصیت‌های کتاب «داستانی در جستجوی نام» اگر چه همگی در پی یافتن خوشبختی هستند، اما خود را گرفتار حس شکست و ناامیدی می‌یابند. این حس شدید شکست و دوری از خوشبختی آنان را وادار می‌کند تا در لحظه لحظه زندگی خود به دنبال یافتن طعم دست نیافتنی خوشبختی باشند.

داستانی در جستجوی نام

به نقل از سایت خبری جزیره نت «داستانی در جستجوی نام» اخیرا توسط انتشارات دال به چاپ رسیده است. داستانی که با نگاهی انتقادی به پیرامون خود می‌نگرد و سعی دارد خواننده خود را نیز با خویش همراه کند تا قالب‌های دیرینه و دست و پا گیر را به کناری بزند و آزادانه زیستن را تجربه کند.

فانحه طایب نویسنده «داستانی در جستجوی نام» با شیوه نگارشی ویژه‌اش، قالب‌های سنتی را رها می‌کند و داستان را به گونه‌ای روایت می‌کند که در میان داستان‌های نوشته شده در ادبیات عرب تجربه‌ای نو است. شروع و پایان داستان برای مخاطب روایت نمی‌شود و نویسنده تنها میانه داستان را در کتاب مذکور آورده است. خواننده می‌تواند در ذهن خود برای این داستان شروع و پایان مورد دلخواه خود را خلق کند.

بارزترین نکته قابل تامل در این نوع نگارش سوق دادن خواننده به سمت هیجان و دوری از کسالت هنگام مطالعه می‌باشد. از سوی دیگر افزون بر نویسنده این مخاطب است که با استفاده از اندیشه و تخیل خویش، داستان را گسترش می‌دهد و به زوایایی سرک می‌کشد که در داستان نیامده است.

طایب برای ساخت داستانی جدید و متفاوت به این میزان از نوآوری بسنده نمی‌کند و شخصیت‌های داستانی خویش را نیز به حوادثی فرامی‌خواند که مجبور به تغییر و ترک کردن عادت‌های کهنه، سنتی و بی‌دلیل بشوند. شخصیت‌های داستان اگر چه همگی در جستجوی خوشبختی هستند، اما خود را گرفتار حس شکست و ناامیدی می‌یابند. این حس شدید شکست و دوری از خوشبختی آنان را وادار می‌کند تا در لحظه لحظه زندگی خود به دنبال طعم دست نیافتنی خوشبختی باشند.

یکی دیگر از موضوعات بارز در داستان‌های این مجموعه، پرداختن به بدن زن و مسائل مرتبط با آن می‌باشد. آن چه که نویسنده می‌کوشد از این میان به خواننده خود القا کند، پیکر زن و روابط اجتماعی است که مرد نیز بدون شک بخشی از این روابط را تشکیل می‌دهد. 

 

زمان انتشار : 1391-03-01