۱۳۹۷/۰۱/۳۰
۶:۰۶ ب٫ظ

داستان‌های این نویسنده ادبی به دلیل سخن گفتن جسورانه از دیگر کتاب‌های نوشته شده در دهه پنجاه کاملا متفاوت و بارز شده است. پرداختن به مسائل اجتماعی مهم و حساس، نگاه کردن به روابط زن و مرد با شیوه‌ای آمیخته به واقع‌گرایی و رمانتیک و همچنین زبانی روان و گیرا همگی با هم به داستان‌های

 امین محمد نویسنده سودانی مبتکر

«امین محمد زین» نویسنده سودانی مشهوری است که تقریبا تمام مردم این کشور او را با داستان «دیدار در غروب» می‌شناسند. این کتاب در سال 1964 توسط انتشارات «خلیل طعمه» در بیروت به چاپ رسید و دوستداران ادبیات عرب به سرعت به سمت آن جذب شدند و نه تنها مردم آن دوره که نسل‌های پس از آن نیز این کتاب را با علاقه مطالعه کردند.

اخیرا سایت خبری جزیره نت، گزارشی را برای معرفی این چهره ادبی کشور سودان در سایت خود درج کرده است. در این گزارش آمده است که «امین محمد زین» که هیچ کس از تاریخ دقیق تولد وی اطلاع دقیقی ندارد، در تاریخی میان سال‌های 1935 تا 1937 در شهر سنجه در کشور سودان دیده به جهان گشود. او مانند «مختار محمد»، «عبدالفتاح خضر» و «طیب صالح» یکی پیشگامان ادبی دهه پنجاه میلادی در کشور خود بود.

پس از انتشار کتاب «دیدار در غروب» «امین محمد» با استفاده از اتوبوس سریع‌السیری که آن وقت‌ها در سودان رایج بود، به شهرهای مختلف کشورش سفر می‌کرد و خود شخصا کتابش را به مردم عرضه می‌کرد و می‌فروخت. این شیوه ابتکاری باعث شد که بالاترین رکورد فروش کتاب در تاریخ سودان به کتاب مذکور تعلق بگیرد. «دیدار در غروب» که برای اولین بار در سال 1964 به چاپ رسیده بود تا سال 2011 نود و هشت هزار نسخه از آن به فروش رفت و هشتاد بار نیز تجدید چاپ شد.  

«خاطرات و یادها»، «اشک‌هایم را پاک کنید» و «ارزشمندتر از زندگیم» عنواین برخی دیگر از آثار وی می‌باشند. او برای فروش همه کتاب‌های خود به شهرهای مختلف سفر می‌کرد.

«مبارک الصادق» نویسنده درباره شیوه ابتکاری «امین محمد» برای فروش کتاب‌هایش می‌گوید: «امین محمد زین» نویسنده سودانی با به کار بردن این شیوه، کاری کرد که مردم سودان بتوانند در آن روزها که مسافرت کاری سخت و پرهزینه بود، با کتاب‌های او آشنا شوند. او به شهرها و استان‌های مختلف سودان سفر می‌کرد و با قیمتی بسیار ناچیز کتاب‌هایش را می‌فروخت.

داستان‌های این نویسنده ادبی به دلیل سخن گفتن جسورانه از دیگر کتاب‌های نوشته شده در دهه پنجاه کاملا متفاوت و بارز شده است. پرداختن به مسائل اجتماعی مهم و حساس، نگاه کردن به روابط زن و مرد با شیوه‌ای آمیخته به واقع‌گرایی و رمانتیک و همچنین زبانی روان و گیرا همگی با هم به داستان‌های او کمک کرده است تا نوشته‌های متفاوتی داشته باشد.

http://www.aljazeera.net/news/pages/1d8ffd9f-3419-46e8-815d-0f85edb4962c

 

زمان انتشار : 1391-04-12