۱۳۹۷/۰۲/۱۴
۹:۳۰ ق٫ظ

نایف کریری: ورود و حضور چهره‌های جدید به محافل ادبی حتی اگر به شکل حقیقی و اصیل نباشد، حرکت فرهنگی و ادبی در عربستان سعودی را فعال خواهد کرد.

بهار فرهنگی عربی در برگزیدگان ادبی عربستان سعودی

چندی است که کشورهای جهان عرب شاهد تغییرات بزرگی در درون خود می‌‌باشد. نظام‌های فاسد و ناکارآمد سقوط می‌کنند و جای آن‌ها دولت‌ها و نظام‌هایی می‌آید که مردم به آن‌ها امیدوارند و آرزو می‌کنند از طریق آن‌ها به خواسته‌های به حق خود دست پیدا کنند.

در این میان کشور عربستان سعودی و نظام حاکم به شدت در مقابل تغییرات مقاومت می‌کند و سعی دارد مانع از هرگونه تغییر و تحولی باشد. اما این روندی است که اگر چه برخلاف خواست سردمدارن ظالم و مستبد کشوری باشد اما حقیقتی است که دیر یا زود روی خواهد داد.

 انتخابات اخیر ادبی عربستان سعودی یکی از عرصه‌هایی است که تحت تاثیر بهار سیاسی در جهان عرب واقع شده است و در نوع خود بهار ادبی است که در عربستان روی می‌دهد.

به نقل از سایت خبری جزیره نت، انتخابات اخیر ادبی برای انتخاب اعضای جدید مجلس متاثر از حال و هوایی است که این روزها در کشورهای عربی روی می‌دهد و گاه سریع و گاه کند به سمت تغییر و تحول گام بر می‌دارد.

این انتخابات از دو لحاظ با دوره‌های پیشین متفاوت است. اول آن که این دور از انتخابات افراد و چهره‌هایی را که ادبیات و فرهنگ این کشور را در قبضه خود داشتند کنار زده است و به عدم صلاحیت آن‌ها رای داده است. دوم این که در این دور فرصتی ایجاد شده است که افراد جدیدی معرفی شوند و جایگزین اشخاص پیشین شوند. در این میان اسلام‌گرایان از حضور پررنگ و قویی برخوردار هستند.

نایف کریری پژوهشگر فرهنگی در گفتگو با جزیره نت به حضور اسلام‌گرایان در این دور از انتخابات ادبی عربستان اشاره کرد و توضیح داد در مکه، جده و منطقه شرقی ما شاهد حضور قوی اسلام‌گرایان در محافل ادبی هستیم. او در ادامه به اهمیت حضور افراد جدید در محافل ادبی اشاره کرد و گفت که ورود و حضور چهره‌های جدید به محافل ادبی حتی اگر به شکل حقیقی و اصیل نباشد، حرکت فرهنگی و ادبی در عربستان سعودی را فعال خواهد کرد. 

کریری همچنین به دیدگاه روشنفکران و فعالان ادبی عربستان اشاره کرد و گفت بسیاری از روشنفکران و اهل قلم این انتخابات ادبی را بهار فرهنگی می‌دانند که در عربستان اتفاق افتاده است.

 

زمان انتشار : 1391-01-29